««راهــــــــــــ شـــــــــیـــعــــه»»

فعالیت های فرهنگی و مذهبی
مشخصات بلاگ
««راهــــــــــــ شـــــــــیـــعــــه»»

اینجا یک رسانه برای اشاعه فرهنگ غنی تشیع است.
راه شیعه یعنی راه سرخ اباعبدالله الحسین(ع)
یعنی شهادت

الکسا

مقتدر مظلوم :: نوای وبلاگ

کد موزیک آنلاین برای وبگاه
پیوندها

ای اهل عالم، ائمه ی ما شیعیان اینگونه اند...

يكشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۲، ۰۷:۴۵ ب.ظ
 

 

زندگی حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

 

فاطمه (علیها السلام) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد. این عقیده بر گرفته از مضامین احادیث نبوی است. این طایفه از احادیث، اگر چه از لحاظ لفظی دارای تفاوت هستند، اما دارای مضمونی واحد می‌باشند. در یکی از این گفتارها (که البته مورد اتفاق مسلمانان، اعم از شیعه و سنی است)، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: "فاطمه سرور زنان جهانیان است". اگر چه بنابر نص آیه شریفه قرآن، حضرت مریم برگزیده زنان جهانیان معرفی گردیده و در نزد مسلمانان دارای مقامی بلند و عفت و پاکدامنی مثال‌زدنی می‌باشد و از زنان برتر جهان معرفی گشته است، اما او برگزیده‌ی زنان عصر خویش بوده است. ولی علو مقام حضرت زهرا (علیها السلام) تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نمی‌باشد و در تمامی اعصار جریان دارد. لذا است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در کلامی دیگر صراحتاً فاطمه (علیها السلام) را سرور زنان اولین و آخرین ذکر می‌نمایند. اما نکته‌ای دیگر نیز در این دو حدیث نبوی و احادیث مشابه دریافت می‌شود و آن اینست که اگر فاطمه (علیها السلام) برترین بانوی جهانیان است و در بین زنان از هر جهت، کسی دارای مقامی والاتر از او نیست، پس شناخت سراسر زندگانی و تمامی لحظات حیات او، از ارزش فوق العاده برخوردار می‌باشد. چرا که آدمی با دقت و تأمل در آن می‌تواند به عالیترین رتبه‌های روحانی نائل گردد. از سوی دیگر با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل گردیده است که از آن جمله می‌توان به آیه‌ی تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر، آیه اعطای حق ذی القربی و... اشاره نمود که خود تأکیدی بر مقام عمیق آن حضرت در نزد خداوند است. این آیات با تکیه بر توفیق الهی، در مقالات دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ما در این قسمت به طور مختصر و با رعایت اختصار، به مطالعه شخصیت و زندگانی آن بزرگوار خواهیم پرداخت.

 نام، القاب، کنیه‌ها

نام مبارک آن حضرت، فاطمه (علیها السلام) است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، نیز ذکر شده است.

فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده می‌باشد و علت این نامگذاری بر طبق احادیث نبوی، آنست که: پیروان فاطمه (علیها السلام) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند.

زهرا به معنای درخشنده است و از امام ششم، امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که: "چون دخت پیامبر در محرابش می‌ایستاد (مشغول عبادت می‌شد)، نورش برای اهل آسمان می‌درخشید؛ همانطور که نور ستارگان برای اهل زمین می‌درخشد."

صدّیقه به معنی کسی است که به جز راستی چیزی از او صادر نمی شود. طاهره به معنای پاک و پاکیزه، مبارکه به معنای با خیر و برکت، بتول به معنای بریده و دور از ناپاکی، راضیه به معنای راضی به قضا و قدر الهی و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی.(1)

کنیه‌های فاطمه (علیها السلام) نیز عبارتند از ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه، ام ابیها و...

ام ابیها به معنای مادر پدر می‌باشد و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دخترش را با این وصف می‌ستود؛ این امر حکایت از آن دارد که فاطمه (علیها السلام) بسان مادری برای رسول خدا بوده است. تاریخ نیز گواه خوبی بر این معناست؛ چه هنگامی که فاطمه در خانه پدر حضور داشت و پس از وفات خدیجه (سلام الله علیها) غمخوار پدر و مایه پشت گرمی و آرامش رسول خدا بود و در این راه از هیچ اقدامی مضایقه نمی‌نمود، چه در جنگها که فاطمه بر جراحات پدر مرهم می‌گذاشت و چه در تمامی مواقف دیگر حیات رسول خدا.

 مادر و پدر

همانگونه که می‌دانیم، نام پدر فاطمه (علیها السلام) محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم) است که او رسول گرامی اسلام، خاتم پیامبران الهی و برترین مخلوق خداوند می‌باشد. مادر حضرتش خدیجه دختر خویلد، از زنان بزرگ و شریف قریش بوده است. او نخستین بانویی است که به اسلام گرویده است و پس از پذیرش اسلام، تمامی ثروت و دارایی خود را در خدمت به اسلام و مسلمانان مصرف نمود. خدیجه در دوران جاهلیت و دوران پیش از ظهور اسلام نیز به پاکدامنی مشهور بود؛ تا جایی که از او به طاهره (پاکیزه) یاد می‌شد و او را بزرگ زنان قریش می‌نامیدند.

 

 

 

 ولادت

فاطمه (علیها السلام) در سال پنجم پس از بعثت(2) و در روز 20 جمادی الثانی در مکه به دنیا آمد. چون به دنیا پانهاد، به قدرت الهی لب به سخن گشود و گفت: "شهادت می‌دهم که جز خدا، الهی نیست و پدرم رسول خدا و آقای پیامبران است و شوهرم سرور اوصیاء و فرزندانم (دو فرزندم) سرور نوادگان می‌باشند." اکثر مفسران شیعی و عده‌ای از مفسران بزرگ اهل تسنن نظیر فخر رازی، آیه آغازین سوره کوثر را به فاطمه (علیها السلام) تطبیق نموده‌اند و او را خیر کثیر و باعث بقا و گسترش نسل و ذریه پیامبر اکرم ذکر نموده‌اند. شایان ذکر است که آیه انتهایی این سوره نیز قرینه خوبی براین مدعاست که در آن خداوند به پیامبر خطاب می‌کند و می‌فرماید همانا دشمن تو ابتر و بدون نسل است.

مکارم اخلاق

سراسر زندگانی صدیقه طاهره (علیها السلام)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است. ما در این مجال جهت رعایت اختصار تنها به سه مورد اشاره می‌نماییم. اما دوباره تأکید می‌کنیم که این موارد، تنها بخش کوچکی از مکارم اخلاقی آن حضرت است.

1- از جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) منقول است که: مردی از اعراب مهاجر که فردی فقیر مستمند بود، پس از نماز عصر از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) طلب کمک و مساعدت نمود. حضرت فرمود که من چیزی ندارم. سپس او را به خانه فاطمه (سلام الله علیها) که در کنار مسجد و در نزدیکی خانه رسول خدا قرار داشت، راهنمایی نمودند. آن شخص به همراه بلال (صحابی و مؤذن رسول خدا) به در خانه حضرت فاطمه (علیها السلام) آمد و بر اهل بیت رسول خدا سلام گفت و سپس عرض حال نمود. حضرت فاطمه (علیها السلام) با وجود اینکه سه روز بود خود و پدر و همسرش در نهایت گرسنگی به سر می‌بردند، چون از حال فقیر آگاه شد، گردن‌بندی را که فرزند حمزه، دختر عموی حضرت به ایشان هدیه داده بود و در نزد آن بزرگوار یادگاری ارزشمند محسوب می‌شد، از گردن باز نمود و به اعرابی فرمود: این را بگیر و بفروش؛ امید است که خداوند بهتر از آن را نصیب تو نماید. اعرابی گردن‌بند را گرفت و به نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بازگشت و شرح حال را گفت. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از شنیدن ماجرا، متأثر گشت و اشک از چشمان مبارکش فرو ریخت و به حال اعرابی دعا فرمود. عمار یاسر (از اصحاب پیامبر) برخاست و اجازه گرفت و در برابر اعطای غذا، لباس، مرکب و هزینه سفر به اعرابی، آن گردن‌بند را از او خریداری نمود. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از اعرابی پرسید: آیا راضی شدی؟ او در مقابل، اظهار شرمندگی و تشکر نمود. عمار گردن‌بند را در پارچه ای یمانی پیچیده و آنرا معطر نمود و به همراه غلامش به پیامبر هدیه داد. غلام به نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و جریان را باز گفت. حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) غلام و گردن‌بند را به فاطمه (علیها السلام) بخشید. غلام به خانه‌ی صدیقه اطهر آمد. زهرا (علیها السلام)، گردن‌بند را گرفت و غلام را در راه خدا آزاد نمود.

گویند غلام در این هنگام تبسم نمود. هنگامی که علت را جویا شدند، گفت: چه گردن‌بند با برکتی بود، گرسنه‌ای را سیر کرد و برهنه‌ای را پوشانید، پیاده‌ای را صاحب مرکب و فقیری را بی‌نیاز کرد و غلامی را آزاد نمود و سرانجام به نزد صاحب خویش بازگشت.

2- رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در شب زفاف پیراهن نویی را برای دختر خویش تهیه نمود. فاطمه (علیها السلام) پیراهن وصله‌داری نیز داشت. سائلی بر در خانه حاضر شد و گفت: من از خاندان نبوت پیراهن کهنه می‌خواهم. حضرت زهرا (علیها السلام) خواست پیراهن وصله‌دار را مطابق خواست سائل به او بدهد که به یاد آیه شریفه "هرگز به نیکی دست نمی‌یابید مگر آنکه از آنچه دوست دارید انفاق نمایید"، افتاد. در این هنگام فاطمه (علیها السلام) پیراهن نو را در راه خدا انفاق نمود.

3- امام حسن مجتبی در ضمن بیانی، عبادت فاطمه (علیها السلام)، توجه او به مردم و مقدم داشتن آنان بر خویشتن، در عالیترین ساعات راز و نیاز با پروردگار را این گونه توصیف می‌نمایند: "مادرم فاطمه را دیدم که در شب جمعه‌ای در محراب عبادت خویش ایستاده بود و تا صبحگاهان، پیوسته به رکوع و سجود می‌پرداخت. و شنیدم که بر مردان و زنان مؤمن دعا می‌کرد، آنان را نام می‌برد و بسیار برایشان دعا می‌نمود اما برای خویشتن هیچ دعایی نکرد. پس به او گفتم: ای مادر، چرا برای خویش همانگونه که برای غیر، دعا می‌نمودی، دعا نکردی؟ فاطمه (علیها السلام) گفت: پسرم ! اول همسایه و سپس خانه."

 ازدواج و فرزندان آن حضرت

صدیقه کبری خواستگاران فراوانی داشت. نقل است که عده‌ای از نامداران صحابه از او خواستگاری کردند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به آنها فرمود که اختیار فاطمه در دست خداست. بنا بر آنچه که انس بن مالک نقل نموده است، عده‌ای دیگر از میان نامداران مهاجرین، برای خواستگاری فاطمه (علیها السلام) به نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رفتند و گفتند حاضریم برای این وصلت، مهر سنگینی را تقبل نماییم. رسول خدا همچنان مسأله را به نظر خداوند موکول می‌نمود تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد و گفت: "ای محمد! خدا بر تو سلام می‌رساند و می‌فرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوند علی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده است." امام علی (علیه السلام) نیز از خواستگاران فاطمه (علیها السلام) بود و حضرت رسول بنا بر آنچه که ذکر گردید، به امر الهی با این وصلت موافقت نمود. در روایات متعددی نقل گشته است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: اگر علی نبود، فاطمه همتایی نداشت. بدین ترتیب بود که مقدمات زفاف فراهم شد. حضرت فاطمه (علیها السلام) با مهری اندک (بر خلاف رسوم جاهلی که مهر بزرگان بسیار بود) به خانه امام علی (علیه السلام) قدم گذارد.(3) ثمره این ازدواج مبارک، 5 فرزند به نامهای حسن، حسین، زینب، ام کلثوم و محسن (که در جریان وقایع پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سقط شد)، بود. امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) از امامان 12 گانه می‌باشند که در دامان چنین مادری تربیت یافته‌اند و 9 امام دیگر (به غیر از امام علی (علیه السلام) و امام حسن (علیه السلام)) از ذریه امام حسین (علیه السلام) می‌باشند و بدین ترتیب و از طریق فاطمه (علیها السلام) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) منتسب می‌گردند و از ذریه ایشان به شمار می‌روند.(4) و به خاطر منسوب بودن ائمه طاهرین (به غیر از امیر مؤمنان (علیه السلام)) به آن حضرت، فاطمه (علیها السلام) را "ام الائمه" (مادر امامان) گویند.

زینب (سلام الله علیها) که بزرگترین دختر فاطمه (علیها السلام) به شمار می‌آید، بانویی عابد و پاکدامن و عالم بود. او پس از واقعه عاشورا، و در امتداد حرکت امام حسین (علیه السلام)، آن چنان قیام حسینی را نیکو تبیین نمود، که پایه‌های حکومت فاسق اموی به لرزه افتاد و صدای اعتراض مردم نسبت به ظلم و جور یزید بارها و بارها بلند شد. تا جایی که حرکتهای گسترده‌ای بر ضد ظلم و ستم او سازمان گرفت. آنچه از جای جای تاریخ درباره عبادت زینب کبری (علیها السلام) بدست می‌آید، آنست که حتی در سخت‌ترین شرایط و طاقت‌فرساترین لحظات نیز راز و نیاز خویش با پروردگار خود را ترک ننمود و این عبادت و راز و نیاز او نیز ریشه در شناخت و معرفت او نسبت به ذات مقدس ربوبی داشت.

ام کلثوم نیز که در دامان چنین مادری پرورش یافته بود، بانویی جلیل القدر و خردمند و سخنور بود که او نیز پس از عاشورا به همراه زینب (سلام الله علیها) حضور داشت و نقشی عمده در آگاهی دادن به مردم ایفا نمود.

 

 

 

 فاطمه (علیها السلام) در خانه

فاطمه (علیها السلام) با آن همه فضیلت، همسری نیکو برای امیر مؤمنان بود. تا جایی که روایت شده هنگامی که علی (علیه السلام) به فاطمه (علیها السلام) می‌نگریست، غم و اندوهش زدوده می‌شد. فاطمه (علیها السلام) هیچگاه حتی اموری را که می‌پنداشت امام علی (علیه السلام) قادر به تدارک آنها نیست، از او طلب نمی نمود. اگر بخواهیم هر چه بهتر رابطه زناشویی آن دو نور آسمان فضیلت را بررسی نماییم، نیکوست از امام علی (علیه السلام) بشنویم؛ چه آن هنگام که در ذیل خطبه‌ای به فاطمه (علیها السلام) با عنوان بهترین بانوی جهانیان مباهات می‌نماید و او را از افتخارات خویش بر می‌شمرد و یا آن هنگام که می‌فرماید: "بخدا سوگند که او را به خشم در نیاوردم و تا هنگامی که زنده بود، او را وادار به کاری که خوشش نیاید ننمودم؛ او نیز مرا به خشم نیاورد و نافرمانی هم ننمود."

مقام حضرت زهرا (علیها السلام) و جایگاه علمی ایشان

فاطمه زهرا (علیها السلام) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم‌تر از سایر ائمه طاهرین (علیهم السلام) می‌باشد.

اگر بخواهیم مقام علمی فاطمه (علیها السلام) را درک کنیم و به گوشه‌ای از آن پی ببریم، شایسته است به گفتار او در خطبه فدکیه بنگریم؛ چه آنجا که استوارترین جملات را در توحید ذات اقدس ربوبی بر زبان جاری می‌کند، یا آن هنگام که معرفت و بینش خود را نسبت به رسول اکرم آشکار می‌سازد و یا در مجالی که در آن خطبه، امامت را شرح مختصری می‌دهد. جای جای این خطبه و احتجاجات این بانوی بزرگوار به قرآن کریم و بیان علت تشریع احکام، خود سندی محکم بر اقیانوس بی‌کران علم اوست که متصل به مجرای وحی است (قسمتی از این خطبه در فراز آخر مقاله خواهد آمد). از دیگر شواهدی که به آن وسیله می‌توان گوشه‌ای از علو مقام فاطمه (علیها السلام) را درک نمود، مراجعه زنان و یا حتی مردان مدینه در مسائل دینی و اعتقادی به آن بزرگوار می‌باشد که در فرازهای گوناگون تاریخ نقل شده است. همچنین استدلالهای عمیق فقهی فاطمه (علیها السلام) در جریان فدک (که مقداری از آن در ادامه ذکر خواهد گردید)، به روشنی بر احاطه فاطمه (علیها السلام) بر سراسر قرآن کریم و شرایع اسلامی دلالت می‌نماید.

 مقام عصمت

در بیان عصمت فاطمه (علیها السلام) و مصونیت او نه تنها از گناه و لغزش بلکه از سهو و خطا، استدلال به آیه تطهیر ما را بی‌نیاز می‌کند. ما در این قسمت جهت جلوگیری از طولانی شدن بحث، تنها اشاره می‌نماییم که عصمت فاطمه (علیها السلام) از لحاظ کیفیت و ادله اثبات همانند عصمت سایر ائمه و پیامبر است که در قسمت مربوطه در سایت بحث خواهد شد.

 بیان عظمت فاطمه از زبان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، بارها و بارها فاطمه (علیها السلام) را ستود و از او تجلیل نمود. در مواقع بسیاری می‌فرمود: "پدرش به فدایش باد" و گاه خم می‌شد و دست او را می‌بوسید. به هنگام سفر از آخرین کسی که خداحافظی می‌نمود، فاطمه (علیها السلام) بود و به هنگام بازگشت به اولین محلی که وارد می‌شد، خانه او بود.

عامه محدثین و مسلمانان از هر مذهب و با هر عقیده‌ای، این کلام را نقل نموده‌اند که حضرت رسول می‌فرمود: "فاطمه پاره تن من است هر کس او را بیازارد مرا آزرده است." از طرفی دیگر، قرآن کریم پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را از هر سخنی که منشأ آن هوای نفسانی باشد، بدور دانسته و صراحتاً بیان می‌دارد که هر چه پیامبر می‌فرماید، سخن وحی است. پس می‌توان دریافت که این همه تجلیل و ستایش از فاطمه (علیها السلام)، علتی ماورای روابط عاطفی مابین پدر و فرزند دارد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز خود به این مطلب اشاره می‌فرمود. گاه در جواب خرده‌گیران، لب به سخن می‌گشود که خداوند مرا به این کار امر نموده و یا می‌فرمود: "من بوی بهشت را از او استشمام می‌کنم."

اما اگر از زوایای دیگر به بحث بنگریم و حدیث نبوی را در کنار آیات شریفه قرآن کریم قرار دهیم، مشاهده می‌نماییم قرآن کریم عقوبت کسانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را اذیت نمایند، عذابی دردناک ذکر می‌کند. و یا می‌فرماید کسانی که خدا و رسول را اذیت نمایند، خدا آنان را در دنیا از رحمت خویش دور می‌دارد و برای آنان عذابی خوار کننده آماده می‌نماید. پس به نیکی مشخص می‌شود که رضا و خشنودی فاطمه (علیها السلام)، رضا و خشنودی خداوند است و غضب او نیز باعث غضب خداست. به بیانی دقیق‌تر، او مظهر رضا و غضب الهی است. چرا که نمی‌توان فرض نمود، شخصی عملی را انجام دهد و بدان وسیله فاطمه (علیها السلام) را بیازارد و موجب آزردگی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) گردد و بدین سبب مستوجب عقوبت الهی شود، اما خداوند از آن شخص راضی و به عمل او خشنود باشد و در عین رضایت، او را مورد عقوبتی سنگین قرار دهد.

نکته‌ای دیگر که از قرار دادن این حدیث در کنار آیات قرآن کریم بدست می‌آید، آنست که رضای فاطمه (علیها السلام)، تنها در مسیر حق بدست می‌آید و غضب او فقط در انحراف از حق و عدول از اوامر الهی حاصل می‌شود و در این امر حتی ذره‌ای تمایلات نفسانی و یا انگیزه‌های احساسی مؤثر نیست. چرا که از مقام عدل الهی، بدور است شخصی را به خاطر غضب دیگری که برخواسته از تمایل نفسانی و یا عوامل احساسی مؤثر بر اراده اوست، عقوبت نماید.

 

 

 

 فاطمه (علیها السلام) پس از پیامبر

با وفات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، فاطمه (علیها السلام) غرق در سوگ و ماتم شد. از یک طرف نه تنها پدر او بلکه آخرین فرستاده خداوند و ممتازترین مخلوق او، از میان بندگان به سوی خداوند، بار سفر بسته بود. هم او که در وجود خویش برترین مکارم اخلاقی را جمع نموده و با وصف صاحب خلق عظیم، توسط خداوند ستوده شده بود. هم او که با وفاتش باب وحی تشریعی بسته شد؛ از طرفی دیگر حق وصی او غصب گشته بود. و بدین ترتیب دین از مجرای صحیح خود، در حال انحراف بود. فاطمه (علیها السلام) هیچگاه غم و اندوه خویش را در این زمینه کتمان نمی‌نمود. گاه بر مزار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حاضر می‌شد و به سوگواری می‌پرداخت و گاه تربت شهیدان احد و مزار حمزه عموی پیامبر را برمی‌گزید و درد دل خویش را در آنجا بازگو می‌نمود. حتی آن هنگام که زنان مدینه علت غم و اندوه او را جویا شدند، در جواب آنان صراحتاً اعلام نمود که محزون فقدان رسول خدا و مغموم غصب حق وصی اوست.

هنوز چیزی از وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نگذشته بود که سفارش رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و ابلاغ فرمان الهی توسط ایشان در روز غدیر، مبنی بر نصب امام علی (علیه السلام) به عنوان حاکم و ولی مسلمین پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، توسط عده ای نادیده گرفته شد و آنان در محلی به نام سقیفه جمع گشتند و از میان خود فردی را به عنوان حاکم برگزیدند و شروع به جمع‌آوری بیعت از سایرین برای او نمودند. به همین منظور بود که عده‌ای از مسلمانان به نشانه اعتراض به غصب حکومت و نادیده گرفتن فرمان الهی در نصب امام علی (علیه السلام) به عنوان ولی و حاکم اسلامی پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در خانه فاطمه (علیها السلام) جمع گشتند. هنگامی که ابوبکر - منتخب سقیفه - که تنها توسط حاضرین در سقیفه انتخاب شده بود، از اجتماع آنان و عدم بیعت با وی مطلع شد؛ عمر را روانه خانه فاطمه (علیها السلام) نمود تا امام علی (علیه السلام) و سایرین را به زور برای بیعت در مسجد حاضر نماید. عمر نیز با عده‌ای به همراه پاره آتش، روانه خانه فاطمه (علیها السلام) شد. هنگامی که بر در خانه حاضر شد، فاطمه (علیها السلام) به پشت در آمد و علت حضور آنان را جویا شد. عمر علت را حاضر نمودن امام علی (علیه السلام) و دیگران در مسجد برای بیعت با ابوبکر عنوان نمود. فاطمه (علیها السلام) آنان را از این امر منع نمود و آنان را مورد توبیخ قرار داد. در نتیجه عده‌ای از همراهیان او متفرق گشتند. اما در این هنگام او که از عدم خروج معترضین آگاهی یافت، تهدید نمود در صورتی که امام علی (علیه السلام) و سایرین برای بیعت از خانه خارج نشوند، خانه را با اهلش به آتش خواهد کشید. و این در حالی بود که می‌دانست حضرت فاطمه (علیها السلام) در خانه حضور دارد. در این موقع عده‌ای از معترضین از خانه خارج شدند که مورد برخورد شدید عمر قرار گرفتند و شمشیر برخی از آنان نیز توسط او شکسته شد. اما همچنان امیر مومنان، فاطمه و کودکان آنان در خانه حضور داشتند. بدین ترتیب عمر دستور داد تا هیزم حاضر کنند و به وسیله هیزمهای گردآوری شده و پاره آتشی که با خود همراه داشت، درب خانه را به آتش کشیدند و به زور وارد خانه شدند و به همراه عده‌ای از همراهانش خانه را مورد تفتیش قرار داده و امام علی را به زور و با اکراه به سمت مسجد کشان کشان بردند. در حین این عمل، فاطمه (علیها السلام) بسیار صدمه دید و لطمات فراوانی را تحمل نمود اما باز از پا ننشست و بنا بر احساس وظیفه و تکلیف الهی خویش در دفاع از ولی زمان و امام خود به مسجد آمد. عمر و ابوبکر و همراهان آنان را در مسجد رسول خدا مورد خطاب قرار داد و آنان را از غضب الهی و نزول عذاب بر حذر داشت. اما آنان اعمال خویش را ادامه دادند.

 فاطمه (علیها السلام) و فدک

از دیگر ستمهایی که پس از ارتحال پیامبر در حق فاطمه (علیها السلام) روا داشته شد، مسأله فدک بود. فدک قریه‌ای است که تا مدینه حدود 165 کیلومتر فاصله دارد و دارای چشمه جوشان و نخلهای فراوان خرماست و خطه‌ای حاصلخیز می‌باشد. این قریه متعلق به یهودیان بود و آن را بدون هیچ جنگی به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بخشیدند؛ لذا مشمول اصطلاح انفال می‌گردد و بر طبق صریح قرآن، تنها اختصاص به خداوند و پیامبر اسلام دارد. پس از این جریان و با نزول آیه «و ات ذا القربی حقه»، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بر طبق دستور الهی آن را به فاطمه (علیها السلام) بخشید. فاطمه (علیها السلام) و امیر مومنان (علیه السلام) در فدک عاملانی داشتند که در آبادانی آن می‌کوشیدند و پس از برداشت محصول، درآمد آن را برای فاطمه (علیها السلام) می‌فرستادند. فاطمه (علیها السلام) نیز ابتدا حقوق عاملان خویش را می‌پرداخت و سپس مابقی را در میان فقرا تقسیم می‌نمود؛ و این در حالی بود که وضع معیشت آن حضرت و امام علی (علیه السلام) در ساده‌ترین وضع به سر می‌برد. گاه آنان قوت روز خویش را هم در راه خدا انفاق می‌نمودند و در نتیجه گرسنه سر به بالین می‌نهادند. اما در عین حال فقرا را بر خویش مقدم می‌داشتند و در این عمل خویش، تنها خدا را منظور نظر قرار می‌دادند. (چنانچه در آیات آغازین سوره دهر آمده است). پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، ابابکر با منتسب نمودن حدیثی به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با این مضمون که ما انبیا از خویش ارثی باقی نمی‌گذاریم، ادعا نمود آنچه از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) باقی مانده، متعلق به تمامی مسلمین است.

فاطمه در مقام دفاع از حق مسلم خویش دو گونه عمل نمود. ابتدا افرادی را به عنوان شاهد معرفی نمود که گواهی دهند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در زمان حیات خویش فدک را به او بخشیده است و در نتیجه فدک چیزی نبوده که به صورت ارث به او رسیده باشد. در مرحله بعد حضرت خطبه‌ای را در مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ایراد نمود که همانگونه که قبلاً نیز ذکر شد، حاوی مطالب عمیق در توحید و رسالت و امامت است. در این خطبه که در نهایت فصاحت و بلاغت ایراد گردیده است، بطلان ادعای ابابکر را ثابت نمود. فاطمه به ابوبکر خطاب نمود که چگونه خلاف کتاب خدا سخن می‌گویی؟! سپس حضرت به شواهدی از آیات قرآن اشاره نمود که در آنها سلیمان، وارث داود ذکر گردیده و یا زکریا از خداوند تقاضای فرزندی را می‌نماید که وارث او و وارث آل یعقوب باشد. از استدلال فاطمه (علیها السلام) به نیکی اثبات می‌گردد بر فرض که فدک در زمان حیات پیامبر به فاطمه (علیها السلام) بخشیده نشده باشد، پس از پیامبر به او به ارث می‌رسد و در این صورت باز هم مالک آن فاطمه است و ادعای اینکه پیامبران از خویش ارث باقی نمی‌گذارند، ادعایی است خلاف حقیقت، و نسبت دادن این کلام به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) امری است دروغ؛ چرا که محال است آن حضرت بر خلاف کلام الهی سخن بگوید و خداوند نیز بارها در قرآن کریم این امر را تایید نموده و بر آن تاکید کرده است. اما با تمام این وجود، همچنان غصب فدک ادامه یافت و به مالک حقیقی‌اش بازگردانده نشد.

باید توجه داشت صحت ادعای فاطمه (علیها السلام) چنان واضح و روشن بود و استدلالهای او آنچنان متین و استوار بیان گردید که دیگر برای کسی جای شک باقی نمی‌ماند و بسیاری از منکرین در درون خود به وضوح آن را پذیرفته بودند. دلیل این معنا، آنست که عمر خلیفه دوم هنگامی که فتوحات اسلامی گسترش یافت و نیاز دستگاه خلافت به در آمد حاصل از آن بر طرف گردید، فدک را به امیر مؤمنان (علیه السلام) و اولاد فاطمه (علیها السلام) باز گرداند. اما بار دیگر در زمان عثمان فدک غصب گردید.

 

 

 بیماری فاطمه (علیها السلام) و عیادت از او

سرانجام فاطمه بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد. گاه به زحمت از بستر برمی‌خاست و کارهای خانه را انجام می‌داد و گاه به سختی و با همراهی اطفال کوچکش، خود را کنار تربت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌رساند و یا کنار مزار حمزه عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و دیگر شهدای احد حاضر می‌گشت و غم و اندوه خود را بازگو می‌نمود.

در همین ایام بود که روزی زنان مهاجر و انصار که از بیماری او آگاهی یافته بودند، جهت عیادت به دیدارش آمدند. فاطمه (علیها السلام) در این دیدار بار دیگر اعتراض و نارضایتی خویش را از اقدام گروهی که خلافت را به ناحق از آن خویش نموده بودند، اعلام نمود و از آنان و عده‌ای که در مقابل آن سکوت نموده بودند، به علت عدم انجام وظیفه الهی و نادیده گرفتن فرمان نبوی درباره وصایت امام علی (علیه السلام) انتقاد کرد و نسبت به عواقب این اقدام و خروج اسلام از مجرای صحیح خود به آنان هشدار داد. همچنین برکاتی را که در اثر عمل به تکلیف الهی و اطاعت از جانشین پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از جانب خداوند بر آنان نائل خواهد شد، خاطر نشان نمود.

در چنین روزهایی بود که ابابکر و عمر به عیادت حضرت آمدند. هر چند در ابتدا فاطمه (علیها السلام) از آنان رویگردان بود و به آنان اذن عیادت نمی‌داد، اما سرانجام آنان بر بستر فاطمه (علیها السلام) حاضر گشتند. فاطمه (علیها السلام) در این هنگام، این کلام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را که فرموده بود: "هر کس فاطمه را به غصب در آورد من را آزرده و هر که او را راضی نماید مرا راضی نموده"، به آنان یادآوری نمود. ابابکر و عمر نیز صدق این کلام و انتساب آن به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را تأیید نمودند. سرانجام فاطمه (علیها السلام)، خدا و ملائکه را شاهد گرفت فرمود: "شما من را به غضب آوردید و هرگز من را راضی ننمودید؛ در نزد پیامبر، شکایت شما دو نفر را خواهم نمود."

وصیت

در ایام بیماری، فاطمه (علیها السلام) روزی امام علی (علیه السلام) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرار داد و به آن حضرت وصیت نمود که پس از وفاتش، فاطمه (علیها السلام) را شبانه غسل دهد و شبانه کفن نماید و شبانه دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر جنازه او حاضر نباشند.

 

 

 

 شهادت

سرانجام روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری فرا رسید. فاطمه (علیها السلام) آب طلب نموده و بوسیله آن بدن مطهر خویش را شستشو داد و غسل نمود. سپس جامه‌ای نو پوشید و در بستر خوابید و پارچه‌ای سفید به روی خود کشید؛ چیزی نگذشت که دخت پیامبر، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، دنیا را ترک نموده و به شهادت رسید؛ در حالیکه از عمر مبارکش بنا بر مشهور، 18 سال بیشتر نمی‌گذشت و بنا بر مشهور تنها 95 روز پس از رسول خدا در این دنیا زندگی نمود.

فاطمه (علیها السلام) در حالی از این دنیا سفر نمود که بنا بر گفته معتبرترین کتب در نزد اهل تسنن و همچنین برترین کتب شیعیان، از ابابکر و عمر خشمگین بود و در اواخر عمر هرگز با آنان سخن نگفت؛ و طبیعی است که دیگر حتی تأسف ابی‌بکر در هنگام مرگ از تعرض به خانه فاطمه (علیها السلام) سودی نخواهد بخشید.

 تغسیل و تدفین

مردم مدینه پس از آگاهی از شهادت فاطمه (علیها السلام)، در اطراف خانه آن بزرگوار جمع گشتند و منتظر تشییع و تدفین فاطمه (علیها السلام) بودند؛ اما اعلام شد که تدفین فاطمه (علیها السلام) به تأخیر افتاده است. لذا مردم پراکنده شدند. هنگامی که شب فرا رسید و چشمان مردم به خواب رفت، امام علی (علیه السلام) بنا بر وصیت فاطمه (علیها السلام) و بدور از حضور افراد، به غسل بدن مطهر و رنج دیده همسر خویش پرداخت و سپس او را کفن نمود. هنگامی که از غسل دادن او فارغ شد، به امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) (در حالی که در زمان شهادت مادر هر دو کودک بودند.) امر فرمود: تا عده‌ای از صحابه راستین رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را که البته مورد رضایت فاطمه (علیها السلام) بودند، خبر نمایند تا در مراسم تدفین آن بزرگوار شرکت کنند. (و اینان از 7 نفر تجاوز نمی‌کرده‌اند). پس از حضور آنان، امیر مؤمنان بر فاطمه (علیها السلام) نماز گزارد و سپس در میان حزن و اندوه کودکان خردسالش که مخفیانه در فراق مادر جوان خویش گریه می‌نمودند، به تدفین فاطمه (علیها السلام) پرداخت. هنگامی که تدفین فاطمه (علیها السلام) به پایان رسید، رو به سمت مزار رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نمود و گفت:

"سلام بر تو ای رسول خدا، از جانب من و از دخترت؛ آن دختری که بر تو و در کنار تو آرمیده است و در زمانی اندک به تو ملحق شده. ای رسول خدا، صبر و شکیبایی‌ام از فراق حبیبه‌ات کم شده، خودداریم در فراق او از بین رفت... ما از خداییم و بسوی او باز می‌گردیم... به زودی دخترت، تو را خبر دهد که چه سان امتت فراهم گردیدند و بر او ستم ورزیدند. سرگذشت را از او بپرس و گزارش را از او بخواه که دیری نگذشته و یاد تو فراموش نگشته..."

امروزه پس از گذشت سالیان متمادی همچنان مزار سرور بانوان جهان مخفی است و کسی از محل آن آگاه نیست. مسلمانان و بخصوص شیعیان در انتظار ظهور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بزرگترین منجی الهی و یازدهمین فرزند از نسل فاطمه (علیها السلام) در میان ائمه می‌باشند تا او مزار مخفی شده مادر خویش را بر جهانیان آشکار سازد و به ظلم و بی عدالتی در سراسر گیتی، پایان دهد.

 سخنان فاطمه

از فاطمه (علیها السلام) سخنان فراوانی بر جای مانده، که پاره‌ای از آنان مستقیماً از او نقل شده است و به نیکی می‌توان گوشه‌ای از علو مقام و ژرفای علم و معرفت او را در این کلمات دریافت و پاره‌ای دیگر نیز بواسطه او، از وجود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت گشته است که به نوبه خود بیانگر ارتباط نزدیک او با رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و عمق درک و فهم فاطمه (علیها السلام) می‌باشد. در این مجال، جهت رعایت اختصار تنها به دو مورد از کلماتی که مستقیماً از فاطمه (علیها السلام) نقل شده اشاره می‌نماییم:

1- قال مولاتنا فاطمة الزهرا (علیها السلام): "من اصعد الی الله خالص عبادته، اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته"

فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: "هر کس عبادت خالص خود را به سوی پروردگار بالا بفرستد، خداوند برترین مصلحت خود را به سوی او می‌فرستد."

2- قال مولاتنا فاطمة الزهرا (علیها السلام) فی قسم من خطبة الفدکیة: "فجعل الله الایمان تطهیراً لکم من الشرک، و الصلوه تنزیها لکم عن الکبر، و الزکاه تزکیه للنفس و نماًء فی الرزق، و الصیام تثبیتاً للإ خلاص، و الحج تشییداً للدین، و العدل تنسیقاً للقلوب، و طاعتنا نظاماً للملة، و اما متنا اماناً من الفرقه، و الجهاد عزا للإسلام، و الصبر معونة علی استیجاب الأجر، و الأمر بالمعروف مصلحة للعامه، و بر الوالدین وقایه من السخط، وصلة الأرحام منماة للعدد، و القصاص حصناً للدماء، و الوفاء بالندر تعریضاً للمغفره، و توفیة المکائیل و الموازین تغییراً للبخس، و النهی عن شرب الخمر تنزیهاً عن الرجس، و اجتناب القذف حجاباً عن اللعنة، و ترک السرقة ایجاباً للعفة، و حرم الله الشرک اخلاصاً له بالربوبیه، فاتقوا الله حق تقاته و لا تموتن الا و انتم مسلمون و اطیعو الله فیما امرکم به و نهاکم عنه فانه" انما یخشی الله من عباده العلماء."

فاطمه زهرا (علیها السلام) در قسمتی از خطبه فدکیه می‌فرمایند: "پس خداوند ایمان را موجب پاکی شما از شرک، نماز را موجب تنزیه و پاکی شما از (آلودگی) تکبر، زکات را باعث تزکیه و طهارت روح و روان و رشد و فزونی در روزی، روزه را موجب پایداری اخلاص، حج را باعث استواری دین، دادگری و عدل را موجب انسجام و تقویت دلها، اطاعت و پیروی از ما را باعث نظم و آسایش ملت، رهبری و پیشوایی ما را موجب امان از جدایی و تفرقه، جهاد را موجب عزت و شکوه اسلام، صبر و پایداری را کمکی بر استحقاق و شایستگی پاداش، امر به معروف را به مصلحت عامه مردم، نیکی به پدر و مادر را سپری از خشم پروردگار، پیوند و پیوستگی با ارحام و خویشاوندان را موجب کثرت جمعیت، قصاص را موجب جلوگیری از خونریزیها، وفا به نذر را موجب قرار گرفتن در معرض آمرزش، پرهیز از کم فروشی را موجب عدم زیان و ورشکستگی، نهی از آشامیدن شراب را به خاطر پاک بودن از پلیدی، دوری جستن از قذف (تهمت ناروای جنسی) را انگیزه‌ای برای جلوگیری از لعن و نفرین، پرهیز از دزدی را موجب حفظ عفت و پاکدامنی قرار داد و خداوند شرک ورزیدن نسبت به خود را از آن جهت حرام فرمود که بندگان در بندگی خود نسبت به ربوبیت او اخلاص پیشه کنند، پس "از خداوند بدان گونه که شایسته است پرهیز داشته باشید و تقوا پیشه کنید و جز درحال مسلمانی از دنیا نروید." و خدا را در آنچه که شما را بدان امر می‌کند و آنچه که نهی می‌کند فرمان برداری کنید. زیرا "تنها بندگان دانا از خداوند خوف و ترس دارند."

 

گوشه ای از کرامات حضرت زهرا

 

 ۱- سخن گفتن با مادر در دوران جنینی

در دوران بارداری خدیجه کبری، فاطمه علیها السلام از درون شکم مادر با وی سخن می گفت، به برخی روایات در این زمینه اشاره می کنیم:

الف) از خدیجه علیها السلام نقل شده است: در زمانی که به فاطمه حامله شدم، وی در شکمم با من صحبت می کرد.

«لما حملت بفاطمة کانت حملا خفیفا تکلمنی من باطنی; (3) زمانی که فاطمه را باردار بودم، حملی سبک بود و از باطنم با من سخن می گفت.»

ب) دهلوی نقل می کند: «آن زمان که خدیجه به فاطمه حامله گردید، وی در درون شکم مادر، با وی سخن می گفت و خدیجه این مطلب را از رسول خدا پنهان می کرد. روزی رسول خدا بر خدیجه وارد شد، دید با کسی سخن می گوید، بدون این که شخصی نزد او باشد. فرمود: با چه کسی سخن می گفتی؟ عرض کرد: با کسی که در شکم دارم. حضرت فرمود:«ابشری یا خدیجة هذه بنت جعلها الله ام احد عشر من خلفائی یخرجون بعدی وبعد ابیهم; بشارت تو را ای خدیجه، این [را که در شکم داری] دختری است که خداوند او را مادر یازده تن از جانشینان من قرار داده است; که ایشان پس از من و پدرشان [علی علیه السلام به عنوان امام] خارج می شوند.» (4)

 

 

 

 

 ۲- آمدن حور العین و زنان بهشتی هنگام ولادت حضرت زهرا علیها السلام

حضرت خدیجه علیها السلام به زنان قریش و بنی هاشم پیغام داد که زمان وضع حمل من نزدیک است، مرا در این امر یاری نمایید، ولی آنان پاسخ دادند: ای خدیجه! چون تو در ازدواجت از سخنان ما سرپیچی نمودی، و محمد یتیم را به همسری برگزیدی، ما نیز تو را یاری نمی کنیم. خدیجه از این جواب سخت غمگین و ناراحت شد، در این هنگام چهار زن، همانند زنان بنی هاشم وارد شدند، در حالی که خدیجه از دیدن آنان هراسان شده بود، یکی از آن چهار زن به خدیجه گفت: غمگین مباش، پروردگارت ما را برای یاری تو فرستاده است. ما خواهران و یاوران تو هستیم. من «ساره » هستم، این «آسیه دختر مزاحم » رفیق بهشتی تو است و این هم «مریم دختر عمران » است و این یکی «کلثوم خواهر موسی بن عمران » است، خدا ما را برای کمک به تو فرستاده است تا یاور و پرستار تو باشیم.

یک نفر از آن چهار زن در سمت راست خدیجه، دومی در طرف چپ او، سومی در پیش رویش، و چهارمی در پشت سر او نشستند و فاطمه پاک و پاکیزه تولد یافت.

پس از تولد آن حضرت، ده نفر حور العین، که در دست هر یک ظرفی بهشتی پر از آب کوثر و یک طشت بهشتی بود وارد شدند و حضرت فاطمه را با آب کوثر شستشو دادند و سپس در میان پارچه ای که از شیر سفیدتر، و از مشک و عنبر خوشبوتر بود پیچیدند. (5) »

حضرت فاطمه علیها السلام در هنگام ولادتش حور العین و بانوان عالی مقام یاد شده را کاملا شناخت و با ذکر نام به تک تک آن ها سلام کرد. این کرامت نشان می دهد که ملاقات و آشنایی آن حضرت با آنان بی سابقه نبوده، و آن وجود مقدس قبلا عوالمی را طی کرده و در مسیر ملکوتی خویش، آن فرستادگان آسمانی را دیده و شناخته است (6) .

 ۳- نورانی شدن مکه و جهان با نور ولادت فاطمه علیها السلام

کرامت دیگری که برای آن بانوی بزرگ اسلام ذکر شده، این است که چون آن مولود مقدس پا به دنیا نهاد، نوری از طلعت او ساطع شد که پرتو آن به تمام خانه های مکه وارد گردید، و در شرق و غرب زمین محلی نماند که از نور او بی بهره باشد، چنان که در روایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «فلما سقطت الی الارض اشرق منها النور...; (7) زمانی که [فاطمه علیه السلام] به دنیا آمد، نور از او ساطع گشت.»

در قسمت دیگری از این روایت می خوانیم: «و بشر اهل السماء بعضهم بعضا بولادة فاطمة و حدث فی السماء نور زاهر لم تره الملائکة قبل ذلک (8) ; بعضی از اهالی آسمان به برخی دیگر ولادت حضرت زهرا را بشارت می دادند، و نور بسیار درخشانی در آسمان حادث شد که فرشتگان قبل از آن نظیرش را ندیده بودند.»

در روایت اهل سنت آمده است: «فلما تم امد حملها وانقضی وضعت فاطمة فاشرق بنور وجهها الفضاء (9) ; آن هنگام که مدت حمل فاطمه تمام شد، خدیجه او را به دنیا آورد، و به نور جمال او، فضا روشن و منور گردید.»

این نور در روز قیامت آشکارتر خواهد شد، چنانکه از ابن عباس نقل شده که «در روز قیامت، اهل بهشت ناگهان متوجه می شوند که بهشت همانند روشنی روز توسط خورشید، روشن شد، سؤال می کنند که خدایا فرمودی «در بهشت خورشیدی وجود ندارد (10) » پس این نور چیست؟ جبرئیل جواب می دهد، این نور خورشید نیست بلکه نور خنده فاطمه و علی علیهما السلام است. (11) »

 ۴ - سجده هنگام ولادت

کرامت دیگر آن حضرت این است که به هنگام ولادت به سجده افتاد، چنانکه از خدیجه کبری نقل شده است: «فولدت فاطمة، فوقعت علی الارض ساجدة رافعة اصبعها (12) ; هنگامی که فاطمه به دنیا آمد، به روی زمین به حال سجده افتاد در حالی که نگشت خویش را بالا گرفته بود.»

 ۵- گفتن شهادتین هنگام ولادت

کرامت دیگر آن حضرت این است که هنگام ولادت، به توحید و رسالت و ولایت شهادت داد. امام صادق علیه السلام در این رابطه می فرماید: «فلما سقطت... فنطقت فاطمة بالشهادتین و قالت اشهد ان لا اله الا الله و ان ابی رسول الله سید الانبیاء و ان بعلی سید الاوصیاء و ولدی سادة الاسباط (13) ; بعد از اینکه پا به دنیا گذاشت ... سخن خود را با شهادتین آغاز نمود و گفت: شهادت می دهم که خدایی جز الله نیست، و پدرم فرستاده خدا و سید و سالار پیامبران است و همسرم سید اوصیاء، و فرزندانم سید و سالار نوادگان رسول خدا هستند.»

روایت فوق، اولا نشان می دهد که آن حضرت به هنگام تولد سخن گفته و دیگر این که از آینده و همسری خود با علی علیه السلام و امامت فرزندان خود خبر داده است.

 

 

 

 ۶- جامه بهشتی

از ابن جوزی نقل شده است: در هنگام زفاف فاطمه علیها السلام (بعد از دادن جامه عروسی خود به فقیر) جبرئیل به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده، عرض کرد: یا رسول الله! پروردگارت سلام می رساند، و مرا نیز فرمان داده که به فاطمه سلام برسانم و برای فاطمه جامه ای از دیبای سبز از جامه های بهشتی فرستاده است. فاطمه بعد از پوشیدن لباس نزد پدر آمد، حضرت با عبای خود، و جبرئیل با بال های خود آن جامه را پوشاندند تا نور آن باعث آزار دیدگان نشود (14) .

 ۷ - هم صحبتی با ملائکه

دانشمندان شیعه و سنی معتقدند که بعد از پیامبر اکرم یقینا انسان هایی بوده اند که هم سخن ملائکه قرار می گرفتند، منتهی در مصداق آن اختلاف دارند.

از کرامت های مهم حضرت این بود که بعد از پدر، با ملائکه هم صحبت بود.

امام صادق علیه السلام در این باره می فرماید: «فاطمة بنت رسول الله کانت محدثة ولم تکن بنبیة انما سمیت فاطمة محدثة لان الملائکة کانت تهبط من السماء فتنادیها کما تنادی مریم بنت عمران (15) ; فاطمه دختر رسول خدا، محدثه بود، ولی پیامبر نبود. فاطمه از این جهت محدثه نامیده شده است که فرشتگان از آسمان نازل می شدند و با او همانند مریم دختر عمران گفت وگو داشتند.»

فاطمه بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله 75 روز بیشتر زنده نماند و غم جانسوز داغ پدر، قلب او را لبریز کرده بود، به این جهت جبرئیل پی در پی به حضورش می رسید و او را در عزای پدر تسلیت می گفت (16) و تسلی بخش خاطر غمین زهرا بود، و گاه از مقام و منزلت پدر بزرگوارش سخن می گفت و گاه از حوادثی که بعد از رحلت او بر فرزندانش وارد می گردد، خبر می داد. امیر المؤمنین علیه السلام نیز آنچه جبرئیل املاء می کرد، همه را به رشته تحریر در می آورد و مجموعه این سخنان در کتاب ویژه ای جمع آوری شده، که به نام "مصحف فاطمه" یاد می شود. در زیارت نامه حضرت می خوانیم: «السلام علیک ایتها المحدثة العلیمة. (17) »

 ۸ - گردش آسیاب

میمونه می گوید: پیامبرصلی الله علیه وآله مقداری گندم را توسط من نزد فاطمه فرستاد تا با دستاس آن را آرد نماید، گندم را نزد حضرت بردم، دیدم حضرت ایستاده (ظاهرا نماز می خواند) ولی آسیاب می چرخید و حرکت می کرد، این خبر را به پیامبرصلی الله علیه وآله عرض کردم، فرمود: خداوند، ناتوانی و ضعف جسمانی فاطمه را می داند، لذا به آسیاب و دستاس دستور می دهد که خود دور بزند، او هم می گردد. (18)

 ۹ - حرکت گهواره

در روایتی می خوانیم: «ربما اشتغلت بصلاتها وعبادتها فربما بکی ولدها فرؤی المهد یتحرک وکان ملک یحرکه (19) ; گاهی حضرت مشغول خواندن نماز و عبادت بود، فرزندش گریه می کرد، گهواره به حرکت درمی آمد، و فرشته ای بود که آن را حرکت می داد.»

 ۱۰- غذای بهشتی

علی علیه السلام دیناری قرض گرفته بود که با آن چیزی تهیه کند تا شدت گرسنگی را از فاطمه علیها السلام و فرزندانش رفع کند. مقداد را دید که از گرسنگی شدید اهل و عیالش خبر می دهد، حضرت، دینار رابه او بخشید. بعد از خواندن نماز ظهر و عصر، پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: ای ابالحسن آیا شما چیزی در منزل دارید تا به منزل شما بیایم، علی علیه السلام بر اثر خجالت و حیاء از پیامبرصلی الله علیه وآله عرض کرد: تشریف بیاورید. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله دست علی را گرفته و با هم وارد خانه زهراعلیها السلام شدند، او در حال نماز بود و پشت سر وی ظرفی بود که از آن بخار برمی خاست.

وقتی صدای پیامبرصلی الله علیه وآله را شنید، از محراب نماز خارج شده و به پدر بزرگوار خویش سلام کردد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بعد از جواب سلام فرمودند: برای ما غذایی بیاور، خداوند رحمتش را بر تو نازل کند.

فاطمه علیها السلام ظرف غذا را آورده، در مقابل پیامبرصلی الله علیه وآله و علی علیه السلام نهاد. علی علیه السلام سؤال کرد: ای فاطمه! این طعام از کجاست؟ من هرگز طعامی به این خوشرنگی ندیده و خوشبوتر از آن بوئی استشمام نکرده و خوش مزه تر از آن نخورده ام.

رسول اکرم صلی الله علیه وآله دست مبارک خود را بین دو کتف علی علیه السلام نهاد، مختصری فشرد و فرمود: این پاداش دیناری است که تو در راه خدا دادی.

آن گاه اشک رسول خداصلی الله علیه وآله جاری شد و فرمود: سپاس خدای را که ابا می کند که شما را بدون مزد و پاداش از دنیا ببرد. ای علی! پروردگارت می خواهد آنچه را که بر زکریا جاری فرموده، بر تو نیز جاری نماید.

آنگاه رو به حضرت زهرا کرد و فرمود: «ویجریک یا فاطمة فی المجری الذی اجری فیه مریم «کلما دخل علیها زکریا المحراب وجد عندها رزقا قال یا مریم انی لک هذا قال هو من عندالله; و تو را ای فاطمه در همان مسیری که مریم را حرکت داد، پیش برد. [چنان که قرآن می گوید:] «هر گاه زکریا وارد محراب او می شد، غذای مخصوصی در آن جا می دید، از او می پرسید: ای مریم، این را از کجا آورده ای؟! می گفت: این از سوی خداست.» (20)

قابل دقت است هرچند این غذا پاداش عطای علی علیه السلام است و کرامتی برای او به حساب می آید، ولی برای فاطمه علیها السلام نیز کرامت محسوب می شود; چرا که خداوند به احترام او چنین میوه ای را از بهشت فرستاده است.

 ۱۱- زیان نرساندن آتش به بدن فاطمه علیها السلام

انس می گوید: حجاج بن یوسف از این حدیث که عایشه دیده بود فاطمه علیها السلام با دست خود، غذای داغ دیگ را به هم می زند، پرسید. گفتم: بله، عایشه بر فاطمه زهراعلیها السلام وارد شد در حالی که غذا برای حسنین علیهما السلام آماده می کرد، ظرف غذا کاملا می جوشید، دید فاطمه با دست خود (بدون هیچ وسیله ای) دیگ جوشان را به هم زد، عائشه هراسان و فریاد زنان نزد پدر خود (ابوبکر) رفت، ماجرا را تعریف کرد، ابوبکر گفت: این صحنه را کتمان کن [و با کسی مطرح نکن] زیرا امر بسیار بزرگی است.

این خبر به پیامبرصلی الله علیه وآله رسید، حضرت بالای منبر رفت، بعد از حمد و ثنای الهی، فرمود: ماجرای دیگ و آتش فاطمه زهرا را خیلی بزرگ و عجیب تلقی می کنند ... .

«لقد حرم الله عزوجل النار علی لحم فاطمة ودمها وعصبها وشعرها وفطم من النار ذریتها وشیعتها... الویل ثم الویل، الویل، لمن شک فی فضل فاطمة (21) ; خداوند آتش را بر گوشت و خون و رگ و موی زهرا حرام نموده است (هرگز به او زیانی نمی رساند) و شیعیان و فرزندان او را از آتش [جهنم] به دور داشته است... . وای بر شما، خشم و عذاب خدا بر کسی که در فضیلت فاطمه شک کند.»

این نوع کرامت، ریشه قرآنی هم دارد، چرا که خداوند آتش را بر ابراهیم علیه السلام سرد و گلستان قرار داد، «یا نار کونی بردا وسلاما علی ابراهیم » (22) پس بعدی ندارد که بدن فاطمه را که انبیاء به او توسل جسته اند، بر آتش حرام گرداند.

 ۱۲- گریه هستی بر گریه زهراعلیها السلام

کرامت دیگر آن حضرت همراهی هستی، با رفتار او و از جمله گریه اوست. وقتی در لحظات آخر عمر پدر بزرگوارش اشک می ریخت، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: «والذی بعثنی بالحق لقد بکی لبکائک عرش الله وما حوله من الملائکة والسموات والارضون وما فیهما; قسم به آن کسی که مرا به رسالت بر انگیخت همانا از گریه تو عرش خدا و ملائکه و آسمان ها و زمین و تمام موجودات گریستند. (23) »

کرامات بعد از شهادت

 

1 - بیرون آمدن دست های زهراعلیها السلام از کفن

هنگامی که امام علی علیه السلام بدن زهراعلیها السلام را کفن کرد، وقتی که خواست بندهای کفن را ببندد فرزندان خود را صدا زد و فرمود: «هلموا تزودوا من امکم; بیایید از دیدار مادرتان توشه بگیرید.» حسن و حسین علیهما السلام فریاد زنان مادر را صدا می زدند، و می گفتند: وقتی که به حضور جدمان رسیدی سلام ما را به او برسان و به او بگو: بعد از تو در دنیا یتیم ماندیم. آه! آه! چگونه شعله غم دل از فراق پیامبرصلی الله علیه وآله و مادرمان خاموش گردد؟!

امیر مؤمنان می فرماید: «انی اشهد الله انها قد حنت وانت ومدت یدیها وضمتهما الی صدرها ملیا; من خدا را گواه می گیرم که فاطمه ناله جان کاه کشید و دست های خود را باز کرد و فرزندانش را مدتی به سینه اش چسبانید.»

ناگاه شنیدم هاتفی در آسمان ندا داد: «یا ابالحسن ارفعهما عنها فلقد ابکیا والله ملائکة السماء ...; ای علی! حسنین را از روی سینه مادرشان بردار، سوگند به خداوند، که فرشتگان آسمان را به گریه انداختند. (24) »

 

 ۲- نام زهراعلیها السلام و نزول آب بهشتی

 

امام صادق علیه السلام فرمود: از ام ایمن نقل شده، که در راه مکه به جحفه به عطش شدیدی دچار شدم تا آنجا که جانم به خطر افتاد، پس رو به آسمان نموده عرض کردم: ای پروردگار من، مرا دچار تشنگی نموده ای در حالی که من خادمه دختر پیغمبرت می باشم؟ آن گاه دیدم که سطلی از آب بهشتی ظاهر شد، از آن نوشیدم. قسم به خانمم فاطمه زهراعلیها السلام که بعد از آن تا هفت سال گرسنگی و تشنگی بر من عارض نشد. (25)

برای حضرت زهراعلیه السلام کرامات بسیاری نقل شده است که به دلیل ضیق مقال، به همین مقدار بسنده می کنیم.

 

 

 

پی نوشت ها:

1) شیخ محمدرضا مظفر، بدایة المعارف، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، ج 1، ص 239.

2) ر.ک، علامه حلی، کشف المراد، (قم، مؤسسة النشر الاسلامی، پنجم، 1415 ه.ق)، ص 351.

3) عبدالرحمن شافعی، نزهة المجالس، ج 2، ص 227.

4) عیون المعجزات، ص 51.

5) بحار الانوار، (پیشین)، ج 16، ص 80 و ج 43، ص 2 - 4; امالی صدوق، ص 475 - 476. و ر.ک: مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 304.

6) بحار الانوار، (پیشین)، ج 26، ص 117 - 132.

7) بحار الانوار، ج 16، ص 80 - 81; ج 43، ص 2.

8) همان، (پیشین)، ج 43، ص 3.

9) شعیب بن سعد مصری، روض الفائق، ص 214.

10) انسان/13.

11) بحار، (پیشین)، ج 35، ص 241; امالی صدوق، ص 333، ح 11.

12) قندوزی، ینابیع المودة، ص 198; علی بن یونس عاملی، الصراط المستقیم، ص 170.

13) بحار الانوار، ج 43، ص 3.

14) قاضی نورالله حسینی، احقاق الحق، طهران، مکتبة الاسلامیة، ج 10، ص 401.

15) بحار الانوار (پیشین)، ج 26، ص 75.

16) اصول کافی، ج 1، ص 241; بحار الانوار، (پیشین)، ج 22، ص 546 و ج 26، ص 41.

17) بحار الانوار، ج 97، ص 195.

18) عسقلانی، لسان المیزان، چاپ حیدر آباد، ج 5، ص 65; میزان الاعتدال، ذهیس، بیروت، دارالمعرفة، ج 3، ص 468.

19) بحار الانوار، ج 43، ص 45.

20) ذخائر العقبی، چاپ قدس، ص 45 - 47.

21) فاطمة الزهراء، پیشین، ص 102.

22) انبیاء/69.

23) بحار الانوار، ج 22، ص 491 - 484.

24) بیت الاحزان، ص 154.

25) بحارالانوار، ج 62، ص 102; مستدرک الوسائل، ج 5، ص 135، ح 41.

  • رضا نعمتی ««راهـــــ شـــیـــعــــه»»

حضرت زهرا

راه شیعه

سخنانی از حضرت فاطمه

شیعه

وبلاگ مذهبی

نظرات (۱۳۵)

دل از غم فاطمه توان دارد ، نه
و ز تربتِ او کسی نشان دارد ، نه
آن تربتِ گمگشته به بَر ، زوّاری
جز مهدی صاحب الزمان دارد ، نه
***
سلام علیکم. ممنون از دعوتتون، ان شاءالله روز به روز بر توفیقاتتون افزوده بشه. التماس دعا. یا جوادالأئمه
  • کوثر ✜عاشق شهید همّت✜
  • حضرت فاطمه زهرا (س) می فرمایند:

    روزی رسول خدا (ص) خطاب به من فرمودند: ای فاطمه، هر کس بر تو صلوات بفرستد خداوند او را مورد آمرزش خود قرار داده و هر کجای بهشت که من باشم او را به من ملحق خواهد ساخت.

    سلام
    التماس دعا
  • جامانده از پرواز
  • میلاد مسعود نبی مکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت و فرزند گرامی شان امام جعفر صادق علیه السلام بر شما مبارک باد
    منتظر حضورتون هستم ..نظر یادتون نره
  • ذبیح الله محمدی بردبری
  • ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت میلاد با سعادت بهانه هستی
    خاتم الانبیا حضرت محمد صل الله علیه و آله وسلم و همچنین
    میلاد فرخنده حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
    خدمت آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
    و تمامی مسلمانان ,وشما دوست همراه وهمیشگی
    عترت آمد از آیینه ام
    کیست در غار حرای سینه ام
    رگ رگم پیغام احمد می دهد
    سینه ام بوی محمد می دهد
    آقای جمعه های غریبی ظهور کن / دل را پر از طراوت عطر حضور کن، یک گوشه از جمال تو یعنی تمام عشق / یک دم فقط بیا و از اینجا عبور کن
  • شهید گمنام
  • از آیت الله بهجـــت ســـوال شد: چـــه کنیـــم تا نماز صبحمـــان قضا نشـــود؟ در پاســـخ فرمودند: کســـی که باقی نمازهــــــایش را در اول وقت بخوانـــد خـــــدا او را برای نماز صـــــبح بیدار خواهد کــــــرد...
    ای احمدیان به نام احمد صلوات
    هر دم به هزار ساعت از دم صلوات
    از نور محمدی دلم مسرورست
    پیوسته بگو تو بر محمد صلوات
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد..
    این جمعه قطعا نخواهی آمد!

    چرا که همه فکر دربی و آبی و قرمزند!

    با همین ها مدتهاست سرمان را گرم کردند و ما هم دلخوش

    و سر خوش تر از دیروز!

    ای کاش به اندازه ی پرسپولیس و استقلال هوادار داشتی

    که شاید می آمدی این جمـــعه ...!


    او روزی خواهد آمد...
    =-=-=-=-=-=-=-=-=--==-=-=--=-=-=-=--=-=-=-=-=-=-=-==-=-
  • جوانان متحد انزلی چی
  • ممنون از نظر زیباتون
  • هیئت انصارالمهدی
  • سلام با دانلود مراسم هفتگی مدح امیر المومنین
    با سخنرانی
    حجت الاسلام والمسلمین سبحانی
    با مدیحه سرایی
    کربلایی علی قاسمی
    کربلایی وحید حصنی
    به روزیممممممممممممممممممم
    www.ansar83.ir
    یا علی..........................
    رسید محضر(علامه طباطبایی)سوال کرد راه رسیدن به امام زمان چیست؟

    پاسخ دادند:خود امام زمان فرموده است:(شما خوب باشید ما خودمان شمارا پیدا میکنیم).

    گفت چکار کنم که امام زمانم دوستم بدارد؟ گفت گناه نکن
  • زهـــــــــــره
  • سلام
    آپــــم
    به انجام کارهای نیک ادامه دهید
    حتی اگر دیگران آنها را به نام خویش ادعا کنند
    کارهای شما پیشکشی است به خدا
    وهیچ کس نمی تواند ” خدا “ را فریب دهد…
  • لباس خاکی من
  • سلام ، خدا قوت ...
    خودتان باشید…
    مهم نیست دیگران چه فکری می کنند
    اگر خدا شمارا اینگونه آفریده حتما دلیلی دارد.
    بعلاوه، یک جنس اصل همیشه بیشتر از یک کپی می ارزد
    *´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-•~-.¸,.-~*
    زندگــــی ، برگ بـــودن در مسیر بــــاد نیــــست
    زندگـــــی ، امتـــحان ریشــــه هاست
    ریشـــه هرگــــز در مسیــــر بـــاد نیــــست
    زندگـــــی پیچــــک است
    انتهــــایش می رود پیش خــــدا
    بایــــد آن را آب داد
    شـــــادمــــــان ، با آب پاش لحظــــــه ها . . .
    *´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-•~-.¸,.-~*
  • الهی نامه ی شهداء
  • سلام با (نماز) بروزم. التماس دعا
    در روزی که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) به دنیا آمدند، گفته‌اند که:

    1- تمام بتها به رو، بر زمین افتادند.

    2- ایوان کسری در آن شب به لرزه درآمد و چهارده کنگره آن ریخت.

    3- دریاچه ساوه که سالها آن را می‌پرستیدند خشک شد.

    4- در بیابان سماوه که سالها کسی در آن آب ندیده بود، آب جاری شد.

    5- آتشکده فارس که هزار سال خاموش نشده بود، خاموش شد.

    6- تختهای پادشاهان جهان سرنگون شد.

    7- در همان شب، نوری از سرزمین حجاز تابید و تا مشرق ادامه پیدا کرد و ...



    آمنه (سلام الله علیها) در زمان بارداری می‌گفت که هرگز احساس نکرده که باردار شده و هیچگاه باری سنگین همچون زنان دیگر را در خود نیافته است. گفته‌اند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در هنگام متولد شدن پاکیزه و تمیز بود و خون و چیزهای دیگر به همراه او از شکم مادر خارج نشد. همینطور می‌گویند زمانی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) متولد شد سر به سوی آسمان بلند کرد و سپس برای خداوند تبارک و تعالی سجده نمود.

    آمنه (سلام الله علیها) می‌گوید در هنگام ولادت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، کسی به او گفته بود که او سرور آدمیان را به دنیا آورده است، پس او را "محمّد" بنامد. وقتی عبدالمطلب از این جریان اطلاع یافت، گوسفندی را کشت و گروهی از بزرگان قریش را دعوت کرد و در آن جشن نام پیامبر را محمد یعنی ستوده شده قرار داد.ولادتش مبارک باد...
  • تخریبچی جامانده
  • چه زیباست شاپرک ذهن را به پرواز در آوردن
    وبا صدای بلند فریاد زدن که بگوییم
    ای شهید عزیز وبزرگوارهمیشه در دل های ما جاودان هستی
  • تخریبچی جامانده
  • داشت رو زمین با انگشت چیزی می نوشت
    رفتن جلو دیدن چندین متر صدها بار نوشته
    حسیـــن......حسیـــن....حســـین......
    طوریکه انگشتش زخم شده بود!
    ازش پرسیدن:حاجی چکار میکنی ؟؟؟

    گفت:

    چون میسر نیست من را کام او ....... عشق بازی میکنم با نام او ......

    "شهید پازوکی"
    شادی روحش صلوات
  • نازنین امام
  • سلام
    اگه لطف کنید به وبلاگ من بیاید و منو در یکی از سوالات یاری کنید
    ممنون میشم
    منتظرتون هستم
    ممنون میشم نظر خودتون رو در باره پست جدیدم بدونم
    خیلی برام مهمه
    ممنون
    خیلی سال طول کشید که من این قانون پنهانی را "حس" کردم!

    "در روی زمین هیچ چیز قطعی نیست،

    و معنای چیزها، با وزیدن بادی، تغییر می کند. ...

    و باد دائما می وزد،

    چه بدانید و چه ندانید..."

    هیچ کس

    ما را برای خودمان نمی خواهد

    سادگی‌ می‌‌کند...

    کسی‌ که تنها ییش را

    ارزان می‌‌فروشد

    من تازه فهمیدم

    هیچ چیز

    به اندازهٔ دوست داشتن خودم

    خوشحالم نمی کند!
  • امام رضا بادرود
  • ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ
    ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּּּּּ ּ ּ ּ ּ \____________________
    ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּ ּ ּ ּ ּ ּ \¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ֹֹ\
    ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּּ۞۞,ּּּ ּ ּ ּ\ تبادل لینک کنیم؟؟!! ִ \
    ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ۞ּ ּ ּּ۞۞ـּ ּ ּ ּ\__________________̲̲/_̲
    ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    ּּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ\
    ּ ـ۞۞ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ּ ـ۞۞ּ ּ \ּ ּ ּ ۞۞
    ּ ۞۞ـּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ـ۞۞ּּ ּ \ּ ּ ּ ּ۞۞
    ּ ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
    ּ ּ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
    ֹֹֹֹ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯\¯¯¯¯¯¯¯¯
    ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִִִ ۞ִ۞ ִִִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ اگه قابل دونستید وبمو با اسم ((پایگاه جامع امام رضا ))لینک کنید و بعد خبر بدید تا منم شمارو لینک کنم
  • شهید گمنام
  • سلام
    گرامی باد این هفته که بازوها را با هم گره زده ، توان ها را درجهت واحد و بر ضد دشمن متجاوز به کار می گیرد.
    کمتر بترسید؛ بیشتر امیدوار باشید
    کمتر بخورید، بیشتر بجوید
    کمتر آه بکشید، بیشتر نفس بکشید
    کمتر متنفر باشید، بیشتر عشق بورزید
    و بعد خواهید دید
    که همه چیزهای خوب از آنِ شما خواهد شد...


  • زهراسادات
  • سلام مطلب جدید گزاشتم..

    تشریف بیارین...
  • ♗لحظه ای بسوی آفرینش♗
  • سلام دوست عزیز گروه وب عشق شهدا وبلاگ دیگری زده به نام ♗لحظه ای بسوی آفرینش♗
    اگر دوست دارید به این وب سر بزنید و حمایت کنید

    با تشکر فراوان
    گروه وب عشق شهدا
  • جامانده از پرواز
  • سلام ممنون از مطلب خوبتون این مطلب در وب منتشر خواهد شد با سپاس
    با سلام.ایام مبارک... یا علی
  • به یاد شهدای گمنام
  • دلم بهانه تورا گرفته؛ای«موضوع» زندگی من!«سوال اصلی» آفرینش!
    سلام با«متن»غایب زندگی هستم
    التماس دعا یاعلی
    سلام و خسته نباشید
    ممنون از حضورتون
  • یا اباصالح ادرکنی
  • چرا یک برنامه ای در مورد مهدویت نیست که در ذهن مردم دغدغه ایجاد کنه ؟ ...
    این برنامه ها واقعا لازم است جای این گونه برنامه ها خیلی کمه خیلی کمه...و ...

    سلام بزرگوار
    خداقوت
    این موضوع پست جدیده.لطفا نظر ارزشمند خود را در مورد این مطلب بگید. همون دل نوشت خود را...

    سرباز واقعی و همیشگی امام زمان ارواحنافداه باشیم ان شاءالله
    یاعلی
    واسه داداشم تولد گرفتم...
    همه دعوتن...
    خوشحال میشم بیایین و بش تبریک بگین...
    میخوام 1373 تا نظر جمع کنم!!
    لطفا نامردی نکنین ک نیایین یا نظر ندین...

    _______________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶¶22222¶¶¶¶¶¶¶
    _____________¶¶¶22222222¶¶¶¶2222222222222¶¶
    ____________¶¶222222¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶22222¶¶
    ____________¶222222¶¶22¶¶222¶¶22¶¶¶2¶¶22222¶
    ___________¶¶22222¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶2¶¶¶¶¶2¶¶222¶¶
    ___________¶¶22222¶2222¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶2¶¶2¶¶222¶¶
    ___________¶¶22222¶222222222222222¶¶2¶222¶¶
    ___________¶222222¶22222222222222¶¶2¶¶22¶¶¶¶¶
    _______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶2¶¶22222222222¶¶¶¶2¶22¶¶¶2¶¶¶¶
    _______¶¶2222¶¶¶¶¶¶¶¶2222222¶¶¶¶22¶¶¶2¶¶222222¶¶
    ________¶¶222222222¶¶¶¶¶22¶¶¶¶22222¶¶¶222222222¶
    _________¶¶22222222222¶¶¶¶¶22222222¶¶22222222¶¶¶
    _______¶¶¶¶¶2222222222222¶¶¶¶¶2222¶¶22222222¶¶
    ______¶¶222¶¶¶22222222222222¶¶¶¶2¶¶2222222¶¶¶
    _____¶¶222222¶¶¶222222222222222¶¶¶¶22222¶¶¶
    ______¶¶¶¶22222¶¶¶2222222222222222¶¶22¶¶¶
    ________¶¶¶¶¶¶222¶¶¶¶2222222222222¶¶¶¶¶
    ____________¶¶¶¶222¶¶¶¶¶¶222222¶¶¶¶¶¶
    ______________¶¶¶¶2222¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
    _________________¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶¶
    __________________________¶§¶¶
    _________________________¶¶§¶
    _________________________¶¶¶¶______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
    _________________________¶§¶¶___¶¶¶¶¶77¶¶¶777¶¶¶
    ________________________¶¶§¶____¶7777¶¶¶¶777¶¶¶¶
    __¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶________¶¶¶¶___¶¶¶¶¶¶777¶¶¶¶¶
    _¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶77¶¶¶¶______¶§¶¶¶¶¶¶¶¶777¶¶¶¶¶
    ____¶¶¶777¶¶¶¶¶77¶_____¶¶§¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
    ______¶¶¶¶¶777¶¶¶¶¶¶___¶¶§¶
    _________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶§¶¶
    _____________¶¶_____¶¶¶¶§¶
    ______________________¶§¶¶______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
    _____________________¶¶§¶____¶¶¶¶¶777¶¶¶¶¶¶¶¶
    _____________________¶¶¶¶___¶¶777¶¶¶¶¶777¶¶¶¶
    _____________________¶§¶___¶¶¶¶¶¶7777¶¶¶¶¶
    ____________________¶¶§¶¶¶¶¶¶¶¶77¶¶¶¶¶¶¶
    ____________________¶§¶¶¶¶¶__¶¶¶¶¶
    ___________________¶¶§¶
    ___________________¶¶¶¶
  • زهرابانو
  • سلام بزرگوار
    ممنون از حضور و نظرات ارزشمندتون
    با تاخیر ایام شهادت حضرت محسن(ع) و امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد.
    و آغاز امامت آقا صاحب الزمان(عج) رو خدمت شما و تمامی شیعیان تبریک میگم.
    از مطلب خوب و معنویتون هم ممنونم...خدا قوت

    **************************************************

    چه دنیای عجیبیست !
    آنقدر که جمله ی "این مکان مجّهز به دوربین است" کاربرد دارد، جمله ی "عالم محضر خداست" چشمگیر نیست...
  • حجاب آسمانی ترین راه
  • سلام ممنون از حضور سبزتون...

    با افتخار لینک شدین

    موفق باشید

    درپناه حق
  • کیمیا(پرواز تا بی نهایت)
  • یحیی بن زکریا به ابلیس گفت:ای ابلیس!چه کسی را بیشتر دوست داری و چه کسی را دشمن تر داری؟ ابلیس گفت:...

    سلام
    برای خواندن ادامه داستان به وبلاگ "پرواز تا بی نهایت" تشریف بیاورید
  • محمد برومند
  • سلام با یه مطلب در مورد تسلط صهیونیسم و رسانه بروزم لطفا سر بزنید و نظر بدید ممنون می شم.التماس دعای فرج.
  • محمد برومند
  • زیبا بود.التماس دعای فرج.
  • دفتر عشق
  • سخت می گیرم به دیدگانم ..


    مبادا گمان کنند ،


    می شود جز برای تو گریست
    بی حس شده ام از درد ... از بغض ... فقط گاهی، خط اشکی،
    میسوزاند صورتم را ... به طور کاملا" تلخی، آروومم...
    سلام
    سالروز امامت امام زمان و هفته وحدت مبارک...
    اینروزها بدجور درگیرم...شرمندم... تا حد امکان نظرات رو جواب میدهم...
    این هم هدیه ما: قبلش یه صلوات واسه سلامتی امام مهدی(عج)
    چهل داستان و چهل حدیث از امام زمان علیه السلام کلیک کنین روی متن

    اگر باز نشد برین این آدرس:
    http://www.ghadeer.org/hadis/40dh-zaman/FEHREST.HTM
  • خسرو زارعی
  • گوش خود را به خوب شنیدن عادت ده و به سخنانی که به اصلاح و پاکی تو نمی افزاید گوش مسپار.
    امام علی(ع)
    منتظر نظرات شما عزیز می باشم
    بسم الله الرحمن الرحیم
    آغاز امامت صاحب العصر و الزمان حضرت مهدی موعود (عج) تبریک و تهنیت باد. ان شا الله در خدمت به تحقق اراده امام زمان(عج) موفق باشیم.


    اما آنان که در معرض طلوع انوار الهی قرار می‏گیرند، همانند کسی که در آستین به نور آفتاب می‏نگرد او را مخفی در پرده‏های نور می‏یابند و این پرده‏ها همان حجاب‏های نورانی هستند که در مناجات شعبانیه آمده است: «وأنِرْ أبصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیک حتی تخرق أبصار القلوب حُجب النور فتصل إلی‏معدن العظمة وتَصیرَ أرواحنا معلّقة بعزّ قُدسِکَ».[2][تحریر تمهید القواعد - ج 1 - صفحه 111]
  • پدرام ناصری
  • سلام بزرگوار
    دعای عهد دعایی جهت برقراری ارتباط بین ما و حضرت مهدی(عج) است. در این دعا با آن حضرت عهد و پیمان می بندیم. قول و قرار می گذاریم که یکسری کارهایی را انجام دهیم و در جهت تشکیل حکومت عدل مهدوی زمینه سازی کنیم. این دعا تابلوی روشن را فرا روی فعالیت های ما قرار می دهد...
    ادامه مطلب رو لطفا در وب بنده مطالعه کنین و ما رو با کامنت های سازندتون راهنمایی کنید منتظر حضورسبزتون هستم
    در پناه الله موفق باشید
  • شهدای گمنام
  • سلام
    وبلاگ زیبایی دارید
    لینک شدید ماروهم لینک کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    یاحق
  • طاها ریحانی
  • سلام دوست خوبم

    نهم ربیع الاول، پیام رسان بهار ظهوری است که گلهای زیبای زندگی
    همچون عدل، قسط، عزت، عشق، صفا، صمیمیت، گذشت، ایثار و ایمان و احسان در آن می شکفد.

    *عید شما مبارک*
    منتظر حضور مجددتون نیز هستم
    ارادتمند. ریحانی
  • مـــقـــــّـــر عـشــــــــق...
  • راه ما سخت است ، راهنما می خواهد
    مسیر ما در امتداد شب است ، روشنا می خواهد
    در میدانِ جنگ و جبهه و جهادِ علم
    خونهایی چون خون مصطفای شهید می خواهد
  • محمدرضا شیخی
  • سلام داش رضا.آغاز امامت یوسف زهرا (س) رو به شما تبریک میگم.حدسم درست بود.وبلاک تفسیر قرآن الخالق وهابیه که در قالب شیعه فعالیت میکنه.شما برو نظرات جدیدترین مطلبش رو بخون و ببین راجع حضرت زهرا (س) در آیه مباهله چی نوشته
    نهم ربیع الاول روز تجلی حاکمیت مستضعفان بر جهان،و روز نوید دهنده ی شکست نمرودیان و روز شادی شیعیان در تاجگذاری امام زمان(عج) مبارک باد.
  • باران (رازی در منتهی الیه مشرق)
  • ناگهان ... آذرخشی فرا می­ تابد! از مشرق ربیع‎الاول تا آسمان را درهم می­ نوردد؛ طلوع را شرمنده می­ کند؛ فلق را به تحدّی می­ خواند؛ زمین را به آسمان می­ پیوندد؛ کهکشان را در زلال اقیانوس مهمان می­کند و دریا را به روشنی ستاره­ ها می­ بخشد؛ جهان را به تماشای دل­ انگیزیِ خویش می­ خواند.

    تمام دنیا یک چشم می­ شود و تمام این چشم، یک نگاهِ خیره به یک صفحه از تقویم: نهم ربیع‎الاول؛ که ملکوتی­ ترین و قدسی­ ترین قلم آفرینش، بر آن نگاشته است:
    جآءَ الحقّ و زَهَقَ الباطل
  • بال گشاده
  • بسم الله...
    سلام برادر ارجمند.... عنوان دوست داشتنی و خواستنی دلتون رو در ادامه ی این عنوان بگذارید.... اثرگذاری اش بیشتر میشه قطعاً..... دوست دارم دلتون با نوشته اتون همراه باشه....
    ممنون از بزرگواری اتون
    یا زهرا(س)
  • مجنـــــون خیبـــــــر(تسنیـــــم)
  • _________________________
    **بیــــــــایــــــــــد برای فـــــــــردا بنویسیــــــــم تا نیـــــــایـــــــد هر چند که......
    مجنــــــــــون خیبـــــــــر به روز شد**
    _________________________
  • بسیج دبیرستان فرزانگان
  • سلام....
    شهادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت بر عموم مسلمانان جهان تسلیت عرض میکنم....
    farzaneganlar.ibsblog.ir
    مولای غایب غریبم!
    سرسلامت باد ما را در غم بابای شهیدت پذیرا باش؛
    ای غمگین‏ترین شیعه در عصر غیبت!
    شهادت امام حسن عسکری (ع) تسلیت باد
    سلام ممنون از حضورتون......................

    خدایـــــــــــــا؛
    بابت هر شبی که بی شکر سر بر بالین گذاشتم؛
    بابت هر صبحی که بی سلام به تو آغاز کردم؛
    بابت لحظات شادی که به یادت نبودم؛
    بابت هر گره که به دست تو باز شد و من به شانس نسبتش دادم؛
    بابت هر گره که به دستم کور شد و مقصر را تو دانستم؛
    مرا ببخش ..

    تسلیت میگم شب شهادت امام حسن عسگری رو........
    سلام ممنون از حضورتون......................

    خدایـــــــــــــا؛
    بابت هر شبی که بی شکر سر بر بالین گذاشتم؛
    بابت هر صبحی که بی سلام به تو آغاز کردم؛
    بابت لحظات شادی که به یادت نبودم؛
    بابت هر گره که به دست تو باز شد و من به شانس نسبتش دادم؛
    بابت هر گره که به دستم کور شد و مقصر را تو دانستم؛
    مرا ببخش ..

    تسلیت میگم شب شهادت امام حسن عسگری رو........
  • پدرام ناصری
  • شهادت، عشق است. فرزند غایبش را سر سلامت بگویید و باران اشکتان را در بی شکیبی انتظار، بهانه سازید.
    مولای غایب غریبم! سرسلامت باد ما را در غم بابای شهیدت پذیرا باش ای غمگینترین شیعه در عصر غیبت.
    شهادت امام عسکری علیه السلام تسلیت باد
    برای شما هم آرزوی موفقیت می کنم،
    درپناه مولا علی ع.
  • زهـــــــــــره
  • ممنون ازحضورتون
    لینکتون کردم،منوبا(کــلــام نــــور)لینک کنید.
    بله وب دیگه ای هم دارم،تولینکای خودتونه،عنوانش خورشیدشیعه اس.
  • * ساخت ابزار صلواتی *
  • سلام
    سلام
    ممنون از حضورتون
    ان شاالله همش موفق باشید
  • با ولایت تا شهادت
  • سلام.استفاده کردیم.
    التماس دعا.
  • منتظرقائم آل محمد(گروه ظهور)
  • سلام
    قرار پنج شنبه های من....نوشتن گوشی از دعای کمیل

    به نام خدا
    ......ای پیش از همه سلسله وای بعد ازهمه موجودات پسین،خدایا ببخش آن گناهانی را که پرده عصمتم را می درد،خدایا ببخش آن گناهانی را که بر من کیفر عذاب نازل می کند،خدایا ببخش آن گناهانی راکه در نعمتت را به روی من می بندد،خدایا ببخش آن گناهانی را که مانع قبول دعاهایم می شود......


    شهادت امام حسن عسکری رابه شما تسلیت عرض می کنم

    پیشاپیش آغاز امامت قائم آل محمد را به شما تبریک می گویم

    یاعلی
  • غروب شلمچه
  • جااااان. بابا ولمون کن مثلا رفتیم تو ماه ربیع الاول من نمیدونم چرا مردم ما دوست دارن هی امامان رو شهید کنن بابا تولد که بهتر آدم دست میزنه و شاد میشه. اصن من نمی فهمم چرا شهادتا روایتی ان ولی تولدا نه والا به خدا
    ولی خیلی زیبا بود التماس دوعا
    یا حق
  • درد دل با کاغذ
  • از من تا خدا راهی نیست
    فاصله ایست به درازای من تا من ...
    و در این هیاهوِی غریب ...
    من ، این من را نمیابم..
    خواهش میکنم
  • وصال بدر
  • سلام
    تشکر بایت دعوتتون
    بسیار عالی بود
  • خیبر باردل
  • عشق یعنی عشق ناب فاطمه
    عشق یعنی صحبت بی واهمه
    عشق یعنی دل سپردن در الست
    وز می وصل الهی مست مست
  • صبح امید
  • جرم حسن این بود که پدرش علی بود...
    وجرم دومین حسن اینکه پسرش مهدی...
    وزهر پایانی بود بر سالهای محاصره و سختی...
    آنگاه است که شهادت می شودنسیم وصال...
    شب وصال حسن با محبوب...
  • سیروسلوک حسنی
  • سلام لینکتون کردم
    التماس دعا
  • ◕‿◕گـُـلــ♥دُخـتــَر◕‿◕
  • کـــســی کــه چـــشــمــانــت را آفـــریــده یــقــیــنــاً بــیــنــاســت!
    یــک نــابــیــنــا نــمــیــتــوانــد بــیــنــایــی خــلــق کــنــد.
    پــس او تـــو را مـــی بــیـــنــد.
    فـــقـــط از او بـــخـــواه....
  • یه بنده خدا
  • سلام

    برادر جان موفق باشی

    کاری بسی ارزنده کردی
    ماجور باشی

    دلم درد میکند
    نکند ما نیز داریم کارهایی مشابه میکنیم با آن زمانهای قبل .....

    نکند ...نکند ...
    تشکر ازت یاحق

    التماس دعا

    اللهم ارحمنا

    در پناه الله
    سلام و ممنونم از لطفتون
    لینک شدید و لطفا بنده رو با نام عنوان وبلاگ لینک کنید
    اوای بـــاران verbena ☂

    حضورتون مستدام
  • حیات خلوت دل
  • شرمنده ام خانومم ، شرمنده ام که نتوانستم آنی باشم که خواستی ، آنی شوم که.......
    این ایام بر شما وهمه دوستداران خانوم فاطمه زهرا تسلیت باد
    سلام دوست گرامی
    ممنون از حضورو دعوتتون
    پست بسیار وخوب و ارزشمندی بود ولی بزرگوار ای کاش این مطالب ارزنده رو درعرض چند روزی در پستهای کوتاهتر می گذاشتید .تا مخاطبان کم حوصله هم استفاده بیشتری ببرند.
    من الله توفیق
  • فاطمه باصری
  • سلام

    یوسف مى دانست تمام درها بسته هستند اما به خاطر خدا و به امید او حتی به سوی درهای بسته دوید و تمام درهای بسته برایش باز شد …
    “اگر تمام درهای دنیا هم به رویت بسته شدند ، به طرف درهای بسته بدو چون خدای تو و یوسف یکیست”
    سلام
    خواهش میکنم اگر لحن صحبتم بد بود یا اشکال وارده از نظر شما درست نبود حلال کنید این را جدا عرض میکنم.
    هممون زیر یه سنگریم اونم سنگر ولایت.
    حسینی باشید.
    یازهرا
  • خادم الحسین
  • سلام
    ممنون از حضورتون
    با افتخار در این البکائون لینک شدید
    منو به اسم این البکائون لینک کنید
  • حسین (تیساپه لینگ )
  • خواهش میکنم
    دنیا مشتش را باز کرد،

    شهدا " گل " بودند و ما " پوچ "؛

    خدا آنها را برد و زمان ما را . . .

    ***
    سلام
    ممنونم... این چند سایت هم برین بد نیست... :

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275657/تصاویر-احساس-مادرانه-در-حیوانات

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275841/محکومیت-زن-فرانسوی-به-دلیل-استفاده-از-حجاب


    www.mashreghnews.ir/fa/news/275656/اهدای-دختران-زیر-12-سال-به-یک-شاهزاده

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275663/چرا-تکفیری‌ها-در-سوریه-یکدیگر-را-می‌درند

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275667/می‌توان-غیرت-را-نادیده-گرفت

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275652/تتاقض-عملکرد-وزارت-ارشاد-با-سخنان-رئیس‌جمهور-منتقدان-حذف-شدند


    www.mashreghnews.ir/fa/news/275436/دیگر-از-هر-چه-زن-چادری-است-بدم-آمده-تصاویر

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275384/تفریح-غیرانسانی-با-خروس‌زندهتصاویر

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275397/مجری-معروف-بالاخره-ازدواج-کرد

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275641/عکس-تولد-فرزندفرمانده-بعد-از-شهادتش

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275798/عکس-آرایشگاه-شهیدان

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275743/تذکر-65-نماینده-به-رئیس‌جمهور-در-مورد-برخورد-نامناسب-با-رسانه‌های-منتقد

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275716/رفتارشناسی-هاشمی-بعد-از-انتخابات

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275712/صانعی-تخلف-از-فرمان-آیت‌الله-خامنه‌ای-خروج-از-ولایت-الله-است-عکس

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275690/آموزش-اسلام-در-دبستان-های-آلمان

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275862/دعوت-مسیحیان-جهان-به-زیارت-عتبات

    mahsan1372.blogfa.com/post/89

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275651/عکسی-منتشر-نشده-از-اسطوره‌ی-شکارِ-صهیونیست

    www.mashreghnews.ir/fa/news/275622/روایت-ناطق-نوری-از-آیت‌الله-نگفتن-امام-به-منتظری-عکس
  • خادم الزهرا
  • سلام دوست عزیزممنون که سرزدیدمطلبتون مثل همیشه عالی بود
  • بال گشاده
  • بسم الله
    سلام برادر بزرگوار.... شرمنده ام، بعد از یک کشیک سنگین، با تأخیر خدمت تلاشهای برخاسته از دلتون رسیدم.... بیش از 48 ساعت در بیمارستان بودم و دسترسی به اینترنت نداشتم متاسفانه.... خیلی زحمت کشیده بودید، خدا اجرتون بده... جامع و کامل بود... انشالا خودشون هم راضی باشند(که حتم دارم با دیده ی کرامتشون قبول میکنند ازتون)... فقط میخواستم خواهش کنم عنوان مطلبتون رو همون عنوان واحد خودمون یعنی: "ای اهل عالم، ائمه ی ما شیعیان اینگونه اند" قرار بدید تا دوستان دسترسی راحت تری پیدا کنند و انسجام طرح حفظ بشه... اگر صلاح دونستید البته...
    مأجور باشید - یا زهرا(س)
  • زهـــــــــــره
  • سلام وب زیبایی دارید اگه باتبادل لینک موافقید بیایدبهم بگیدتالینکتون کنم
  • یک دختر زهرایی
  • سلام به روزم بیاید نظر یادتون نره
  • سیروسلوک حسنی
  • سلام راضی باشیدازعکسهاتون تو وبم استفاده کردم
  • حسین (تیساپه لینگ )
  • ترجمه بخشی از دعای نادعلی:

    بخوان علی را که مظهر صفات عجیبه است . تا یاری کننده تو باشد در سختی ها این بنده پیوسته به خدا نیازمند است . و من در امورم به او تکیه کرده ام و امور گذشته و اینده ام را به او وا می گذارم برای رفع هر ناراحتی تو را می خوانم . تا مشکل حل و مسائل روشن گردد قسم به بزرگیت ای خدا و به پیامبریت ای محمد و به ولایت تو ای علی ای علی ای علی مرا در یاب بحق لطف پنهانت .

    یا علی مدد
  • ◕‿◕گـُـلــ♥دُخـتــَر◕‿◕
  • ندیدم شهی در دل آرایی تو
    به قربان اخلاق مولایی تو
    تو خورشیدی و ذره پرور ترینی
    فدای سجایای زهرایی تو
    نداری به کویت ز من بی نواتر
    ندیدم کریمی به طاهایی تو
    نداری گدایی به رسوایی من
    ندیدم نگاری به زیبایی تو
    نداری مریضی به بد حالی من
    ندیدم دمی چون مسیحایی تو
    نداری غلامی به تنهایی من
    ندیدم غریبی به تنهایی تو
    نداری اسیری به شیدایی من
    ندیدم کسی را به آقایی تو
    امید غریبان تنها کجایی؟
    چراغ سر قبر زهرا کجایی؟
    یا فاطمه منم گدای کویت...............


    سلام مقاله بسیار اموزنده و پر محتوا بود برادر...دستتون درد نکنه
    اجرتون با حضرت زهرا س
    سلام.

    سپاس از دعوتتون..

    الهی عنایت کنند و همیشه برایشان بنویسید.
  • زهـــــــــــره
  • سلام ممنون ازاطلاع رسانیتون
    آپ زیبایی بود
  • بیسیم چی
  • سلام
    وظیفه بود
    مهدی یارتون
  • یک طلبه ایذه ای!
  • سلام علیکم


    وبلاگ "یک طلبه ایذه ای" میکوشد تا گوشه ای از گفتگوهای اسلامی- اعتقادی. انجام شده رادرخدمت شماعزیزان وره پویان حقیقت قراردهد.لذا ازشما دوست گرامی دعوت به عمل می آیدتا ازاین پایگاه دیدن ودرصورت تمایل به همکاری دوجانبه اطلاع رسانی کنیدتاوبلاگ شما در پیوندهای این وبلاگ قراربگیرد.
    موفق باشید.
  • اَینَ صاحِبــــــُــ یَوم ِ الفَــــتـح
  • سلام.خداقوتــــــ.

    یکی از علمای تهران نقل می کند: نزد استادی درس می خواندم. من و یکی از دوستانم شاگردان خاص ایشان بودیم وعلاقه ویژه ای به ما داشت.رابطه ما با ایشان تا حدی صمیمانه بود که تقریباً حالت خانه زادی و پدر و پسری داشتیم و درس را در منزل ایشان برگزار می کردیم...
  • پدرام ناصری
  • به درخت نگاه کن

    قبل از اینکه شاخه هایش زیبایی نور را لمس کند

    ریشه هایش تاریکی را لمس کرده

    گاه برای رسیدن به نور ، باید از تاریکی‌ها گذر کرد . . .
    من غلامی ز غلامان توام یا زهرا

    مستمندی به سر خان توام یا زهرا



    از زمانی که به خود آمده ام فهمیدم

    خاطر آشفته و حیران تو ام یازهرا



    من دعا بودم ز روز ازل برلب تو

    ذکری از نیمه سوزان توام یازهرا



    متولد شده عشق توام بی بی جان

    آه پرورده دامان توام یا زهرا



    بیت الاحزان دلم شاهد اشک سحرت

    اشک آن دیده گریان توام یازهرا



    از ازل لطف تو شد شام حالم آری

    تا ابد در خور احسان توام یا زهرا



    شد یهودی ز نخ چادرت اسلام شناس

    فخرم این بس که مسلمان توام یازهرا



    ای یتیمان مدینه همه از پخت تو سیر

    طالب لقمه ای از نان توام یازهرا

    محمدتقی میرشفیعی
    من از دور دست ها امده ام
    از چشمان هستی بخش یک نگاه
    از کوچه های خیس محبت...
    زندگیتان به گرمی افتاب...
  • منتظران ظهور
  • صدبار اگر دوباره دنیا آییم
    از دشمن مرتضی علی بیزاریم

    جایگاه لعن از دیدگاه معمصومین در منتظران ظهور
  • بیسیم چی
  • سلام
    ممنون...خدا خیرتون بده...
    یا زهرا
    سلام برادر
    اجرتون با فاطمه زهرا(س)...
  • یه بنده خدا
  • سلام همسنگر

    یاد حرف های بچه های جبهه که میگفتن

    میرویم تا انتقام سیلی زهرا بگیریم ...


    نمیدانم چه بگویم ... اما با خودم فکر میکنم خدا کند اگر پشت در رسیدم جایی اقلا آتش به دست نشوم اگر خفه شدم به خاطر دنیای دنی .... ای خاک بر سر این دنیا که انسان درش آنقدر پست می شود که به خاطر 4 صباح بیشتر خوردن ونوشیدن خفه میشود حتی وقتی دست علی رابستند و بر خانه اش آتش زدند و زهرا س را .....
    یا الله ....
    بارها با خودم فکر کردم آخر چه شدند آن همه اصحاب رسول الله ص
    آخر چه طور شد ....!!!
    ای خدا فقط رحممان کن...!!!
    بعید میدانم بهتر از اصحاب رسول الله میبودیم خیلی هایمان ... اگر بودیم الان حتما سر و سری با فرزندش داشتیم نه اینکه آنقدر وضعمان خراب باشد که آقا ...

    ول کن برادر
    داغ دلم باز تازه شد
    با یاد روضه مادر ...

    یا حق
    اللهم ارحمنا

    در پناه الله
  • * ساخت ابزار صلواتی *
  • سلام
    موفق باشید
    بعونک یالطیف
    سلام بر شما دوست عزیز
    بسیار مطلب خوبی بود.
    اول باید گفت غم حضرت مادر سنگین است.
    اما این مطبی کمی زود بود حتی کد آهنگ وبلاگتون که مداحی برای حضرت است...
    چرا؟؟؟
    به دلیل اینکه ماه ربیع اول ماه شادی ماهی برای شادی کردن شیعیان و باید گفت که امام صادق می فرمایند در شادی ما شاد ودر غم ما اندوهگین باشید.
    حضرت آقا هم فرمودند که باید در عیدها عید گرفت.
    درست است برای حضرت مادر روز و شب هم گریه کنی کم است اما از آن طرف حضرت اما صادق این حرف را نیزنند.
    به بنده به عنوان برادر کوچکتر این توصیه را بهشما دوست ولایی عزیز می کنم که این مطلب را برداشته برداشته ودر زمان خود آن را در وب خود بگذارید.
    حسینی باشید.
    یازهرا
  • باران (رازی در منتهی الیه مشرق)
  • در دیدگاه‎های پست قبلی، دوستان به نکته‎هایی اشاره فرموده بودند که کامل‎کنندۀ موضوع بود.

    مطلب این پست وبلاگ هم در راستای تکمیل همان نکته‎ها و دیدگاه‎هاست.

    باز هم از محضر اندیشۀ دوستان استفاده خواهیم کرد و از دیدگاه‎های ارزشمندشان استقبال می‎کنیم.
    بسیار زیبا
  • ذبیح الله محمدی بردبری
  • سلام مهربان دوست همراه
    امیدوارم دعوتم رابپذیری وباحضورگرم وباصفای خودسرماوسوزبرفهای سلسله جبال زاگرس راازکلبه محقرانه این حقیربه گرمامبدل نموده وبانظرات وپیشنهادات وانتقادات خودموجبات هرچه بهترنمودن سایت جدیدبنام قلب دین دوست کوچک خودرایاری نمایید
  • بسیج دبیرستان فرزانگان
  • دلی که به رشته ی چادر تواسیر میشه
    ازهمه دلخوشی ها غیر زهرا سیر میشه
    دل دیوونه من توسایه ی پناه توست
    اگه من حسینی ام همش واسه نگاه توست
    سلام ممنون از حضورتون خوشحال میشیم بازهم به وب ماسربزنید
    یا فاطمه الزهرا (سلام الله علیها)
    سلام
    مطلب بسیار خوبی بود
    التماس دعا
    یازهرا

    ایام تنهایی و فراموشی و غربت و...
  • صبح امید
  • انگار مسابقه گذاشته بودند در یک چشم به هم زدن...
    خانه زهرا گم شد بین کوهی از هیزم...
    وبعد سکوت محض و نیشخندی مملو از کینه و نفرت...
    آتش را به جان درب خانه انداخت...
    بعید نیست شیطان از دیدن این همه جسارت سرش را پایین انداخته باشد از خجالت...
  • ▃▅▇ نگین بهترین دختر دنیا ▇▅▃
  • سر مست توام ساقی من بر گرد

    امید به سینه باقی من بر گرد

    اینجا من و تنهایی و دل منتظریم

    ای عطر گل اقاقی من بر گرد


    مادر به فدای اسمت جونم
    همه ی عمرم مدیونم مدیون تو
    کاش که بخری این دل رو آخر
    بذارم اسمم رو مادر مجنون تو

    +سلام
    ممنون از پست خوبتون
  • خــآدم ســآیبری
  • روحی و جسمی فداکِ یا فاطمه سلام الله علیک
    اللهم عجل لولیک الفرج...
    خدا ظهور منتقم فاطمه را نزدیک بفرماید.
  • احوال خدا
  • این متن خوب ومفید و با اسنادی کامل بود
    و البته بقیه شناخت و درک ما از ایشان که با خواندن به دست نمی آید و لطف خدا و عنایت ایشان را می خواهد،هنوز باقیست
    و البته اسوه قرار دادن و با ایشان ملازمانه حرکت کردن،خیلی مهم است
  • http://ziajome.blogfa.com/
  • سلام عالی بود هرچند کامل نخوندم خواستم بخونم ولینشدیکی مطلب درگوشی روخوندم یکی هم ایام بی محسنی
  • عاشق خدا
  • سر می شود زمانه ولی بی تو غرق آه

    جان مرا رسانده به لب بغض گاه گاه

    سر رفته انتظار کسی که به یاد تو

    می دوخت چشم حسرت خود را به سوی ماه
  • مفقود الاثر
  • سلام

    ممنون

    اللهم عجل لولیک الفرج
    سلام بزرگوار.
    مطلب بسیار زیبایی بود.ان شاءالله ایشان ما را هم مورد شفاعت خود قرار دهند.
    یا زهرا(س)
  • فانوس جزیره
  • آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
    آیا شود که گوشه چشمی به ما کنند ...
  • لباس خاکی من
  • لباس خاکی من چون چادر خاکی مادرم زهرا (س) ...!
    عاقبت به خیر شی ...
  • انتـــــــــظار فــــــــرج
  • سلام بزرگوار
    خدا خیرتون بده انشالله.
    التماس دعا
    سلام
    ممنون خیلی به موقع بود
    اجرتون با خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها
  • اَینَ صاحِبــــــُــ یَوم ِ الفَــــتـح
  • سلام .خداقوتـــــــــ.
    ممنون ازمطلب خوبتون.

    نظردست جمعی صلوات فراموش نشه...
    سهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم شما10صلوات...
    فقــــــــــــــــــــــــــــــــــــط وفقــــــــــــــــــــــــــــط برای ظهور مولامون مهدی فاطمه...
    ............................................................................................................



    لطفا شماهم ارسال کنید..
  • اَینَ صاحِبــــــُــ یَوم ِ الفَــــتـح
  • به بوی کباب حساسیت داشت
    وقتی بوی کباب به مشامش می رسید حالش خیلی بد میشد
    هر موقع می رفتیم توی شهر قدم بزنیم یکی از بچه ها جلوتر می رفت
    می خواست اگه بوی کباب اومد ، بهمون خبر بده تا نذاریم به مشام حاجی برسه
    یه بار اصرار کردم که چرا به بوی کباب حساسیت داری؟!
    گفت: اگه توی میدون مین بودی و چاشنی مین فسفری عمل می کرد
    اونوقت دوستت مین رو زیر شکمش می گرفت و ذره ذره آب می شد
    حتی داد هم نمیزد تا عملیات لو نره و بچه ها قتل عام نشن
    اگه از این ماجرا فقط بوی گوشت کباب شده ی دوستت به مشامت می رسید
    اونوقت به بوی کباب حساس نمیشدی؟!
    زبونم بند اومد
    کجا داریم میریم؟
  • الهی نامه ی شهداء
  • سلام ، عالیه دست شما درد نکنه،
    خداوندا! ما را لحظه ای از قرآن و عترت علیهم السلام جدا نفرما.
    با (توصیه های نورانی )بروزم. التماس دعا.
    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام

    ممنون خبرم کردید . جالب و اموزنده بود .انشائالله عامل باشیم و درس بگیریم

    موفق باشید / یا حق
  • یـ‗_‗ـک قـ‗_‗ـدم تـ‗_‗ـا خـ‗_‗ـدا
  • .

    "فـــــاطمیه " ،

    مادر ِ ماه ِ محــرمه..

    .
  • چادرخاکی
  • از زمین خوردنت امروز زمین خورد زمین
    آسمان خورد زمین عرش برین خورد زمین

    ایام بزرگترین ظلم بر شعیان و شهادت حضرت محسن تسلیت
  • فاطمه باصری
  • شکسته بال وپری زآشیانه میبردند/ تن ضعیف غریبانه شبانه میبردند/
    جنازه ای که همه انبیاء قربانش/ چه شد که هفت نفرمخفیانه میبردند/
  • فاطمه باصری
  • سلام

    یکی از فرقهای انسان با خدا این است :
    که انسان تمام خوبیها را با یک بدی فراموش میکند
    ولی خدا تمام بدیها را با یک خوبی فراموش میکند . . .
  • تخریبچی جامانده
  • به بوی کباب حساسیت داشت
    وقتی بوی کباب به مشامش می رسید حالش خیلی بد میشد
    هر موقع می رفتیم توی شهر قدم بزنیم یکی از بچه ها جلوتر می رفت
    می خواست اگه بوی کباب اومد ، بهمون خبر بده تا نذاریم به مشام حاجی برسه
    یه بار اصرار کردم که چرا به بوی کباب حساسیت داری؟!
    گفت: اگه توی میدون مین بودی و چاشنی مین فسفری عمل می کرد
    اونوقت دوستت مین رو زیر شکمش می گرفت و ذره ذره آب می شد
    حتی داد هم نمیزد تا عملیات لو نره و بچه ها قتل عام نشن
    اگه از این ماجرا فقط بوی گوشت کباب شده ی دوستت به مشامت می رسید
    اونوقت به بوی کباب حساس نمیشدی؟!
    زبونم بند اومد
    کجا داریم میریم؟
  • نازنین امام
  • سلام
    عالی بود
    به وبلاگ دیگر من
    تعهد نامه
    http://taahodname.blogfa.com/
    هم سربزنید
    منتظر نظراتتون هستم
  • نازنین امام
  • مادرم ببخش مرا
    که نبودیم و
    کمکت کنیم
    و علی تو را تنها گذاشتیم
    من گناه کار که فقط ادای شیعه شما بودن را در می آورم
    مرا ببخش مادرم
  • حسین (تیساپه لینگ )
  • خواهد آمد مرهم زخم علی مرتضی در کوچه ها
  • حسین (تیساپه لینگ )
  • وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ

    و کسانى که ستم کرده‏اند به زودى خواهند دانست به کدام بازگشتگاه برخواهند گشت
    " من خدا را دارم"
    کوله بارم بر دوش ، سفری می باید
    سفری تا ته تنهاییه محض ، هرکجا لرزیدی ، از سفر ترسیدی ،
    فقط آهسته بگو " من خدا را دارم".
    سلام بزرگوار با موضوع غرور بروز هستم خوشحال میشم تشریف بیارید و راهنماییم کنید[گل
  • نقطه رهایی
  • هواپیمای عراقی ما را هدف گرفته بود. می‌خواستم ماشین را نگه دارم که برویم یک گوشه پناه بگیریم. حاجی بدون این‌که چهره‌اش تغییری کند گفت «راهتو برو.»

    - حاجی،‌ مگه نمی‌بینی؟ ما رو هدف گرفته.

    زیر لب خواند «لا حول ولا قوه الا بالله»

    و دوباره گفت «راهتو برو.»
    شهید ابراهیم همت
    با پست جدید به روزم.....

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">